údaje o spotřebě? hra na nepřesnosti!
Nejrozšířenější německý motoristický časopis Auto Bild porovnal testy spotřeby stovky automobilů různých značek, aby zjistil, nakolik se liší údaje deklarované výrobcem od skutečné spotřeby dosažené v běžném provozu. Výsledek byl doslova šokující:...
Nejrozšířenější německý motoristický časopis Auto Bild porovnal testy spotřeby stovky automobilů různých značek, aby zjistil, nakolik se liší údaje deklarované výrobcem od skutečné spotřeby dosažené v běžném provozu. Výsledek byl doslova šokující: v některých případech vozy spotřebovaly až o 53 % více pohonných hmot, než udávají výrobci v prospektech.
Rozdíly mezi deklarovanou a skutečnou spotřebou se daly očekávat, překvapující bylo, jak byly vysoké a že byly zaznamenány u všech testovaných vozů. Auto Bild použil ke srovnání údaje ze své databanky z testování běžných produkčních vozů v letech 2006 a 2007. Údaje přitom ukázaly, že v absolutních číslech byly hodnoty překročení deklarované spotřeby nižší u vznětových motorů, při procentuálním porovnání se však svým zážehovým konkurentům takřka vyrovnaly.
Auto Bild používá ke stanovení spotřeby standardní trasu o délce 160 km, na níž se rovnoměrně střídají městské komunikace s běžnými silnicemi a s dálnicemi. Jízda se uskutečňuje ve svižném tempu, nikoliv však sportovním stylem. Cílem testovacích jízd je objektivně stanovit reálnou spotřebu za běžných každodenních podmínek, nikoliv však docílit minimální spotřeby. Proto se plně využívají povolené maximální rychlosti – 50 km/h ve městě a 100 km/h mimo město. Na dálnici se 37 % trasy jede na plný plyn a zbývajících 63 % konstantní rychlostí 120 km/h.
Připojená tabulka ukazuje prvních dvacet vozidel s největšími rozdíly mezi udávanou a skutečnou spotřebou. Domácího výrobce Škodu Auto může těšit, že dva z jejích nejnovějších výrobků se po vyhodnocení výsledků ocitly v dolní, tedy lepší části tabulky. Škoda Fabia II se zážehovým motorem 1,6 l má tabulkovou spotřebu 6,9 l/100 km a skutečnou 7,7 l /100 km – tedy více jen o 11,6 %. Ještě lépe dopadla Škoda Roomster rovněž s motorem 1,6 l. Tabulková spotřeba hovoří o 7 l/100 km a skutečná dosáhla 7,6 l /100 km, což je rozdíl pouhých 8,6 %.
Vůbec nejlépe dopadly malé automobily. VW udává pro svůj model Polo 1,4 spotřebu 6,4 l/100 km, skutečná činí 6,6 l /100 km, tedy o 3,1 % více. Rekordmanem se stal Suzuki Swift 1,3 s udávanou spotřebou 6,1 l /100 km a skutečnou 6,2 l /100 km, což je jen minimální rozdíl 1,6 %.