Unie odstraní přepážky
středa, 19. března 2008
Přestavbová mánie, která se stala koloritem domácích firemních vozidel, by měla od roku 2009 vzít zasvé. Přepážky, které umožňovaly odpočet DPH na vstupu při nákupu nového osobního vozu, se stanou minulostí díky nové evropské směrnici pro...
Přestavbová mánie, která se stala koloritem domácích firemních vozidel, by měla od roku 2009 vzít zasvé. Přepážky, které umožňovaly odpočet DPH na vstupu při nákupu nového osobního vozu, se stanou minulostí díky nové evropské směrnici pro schvalování automobilů v celé EU. Až doposud bylo možno provést přestavbu vozu kategorie M1 (osobní vozy pro max. 9 osob) na N1 (nákladní vůz do celkové hmotnosti 3500 kg) podle zákona č. 56/2001 a přes výhrady domácích firem, poukazujících na nesmyslnost systému, neměla vláda vůli stávající stav měnit.
Firmy a soukromí živnostníci tak již nebudou muset za odpočet DPH platit nepříjemným omezením vnitřní variability a objemu zavazadlového prostoru. Skončí „boj“ s neposlušnou přepážkou při pokusech zvětšit objem zavazadlového prostoru na maximum při dvoumístném uspořádání vozu. Nová směrnice vozy také zlevní, nelze zapomínat, že přestavba na osobního vozu na nákladní něco stála. Běžně mezi 15 – 30 tisíci korunami, u některých vozů i více.
Které vozy bude možno od konce dubna 2009 zaregistrovat jako nákladní? Budou to všechny nové modely, u kterých bude z užitečné hmotnosti vozu určeno více pro náklad než pro maximální povolený počet cestujících. Tomuto vzorci dnes vyhovuje většina vozů od nižší střední třídy výše, u malých vozů řeší situaci snížení maximálního počtu cestujících na čtyři. Zpětná homologace na pětimístné uspořádání však již není možná, stejně jako přehlášení z kategorie nákladního vozu na osobní. Nová směrnice každopádně umožní odpočet DPH prakticky u jakékoli karosářské verze automobilu.
Jak uvedla MF Dnes, ministerstvo financí již přemýšlí, jak přece jenom situaci firmám zkomplikovat. „Zvažujeme různé možnosti řešení kvůli obavám z možného zneužívání nového systému,“ uvedl podle MF Dnes náměstek ministra financí Peter Chrenko. Autor článku poukázal na fakt, že ani například v Německu či Itálii nelze odečíst plně DPH u firemních vozů, ale zapomněl na to, že se toto pravidlo týká osobních vozů! U těch ani po dubnu 2009 nebude v České republice odpočet DPH, byť dílčí, vůbec možný. Vozy homologované jako užitkové mají v těchto i dalších zemích plný odpočet DPH a nezbývá než dozufat, že tomu tak zůstane i nadále. Není důvod k tomu, aby byly užitkové automobily znevýhodněny například oproti strojnímu vybavení dílen, o tom, jak by nesli podobnou „novinku“ autodopravci provozující velké fleety nákladních vozidel kategorií N2 a N3, ani nemluvě.