Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Archiv 2005-19 » úspory pro flexibilitu

úspory pro flexibilitu

 
image3606

Společnost Vodafone je nejmladším mobilním operátorem na našem trhu. Transformovala se z předchozího operátora Oskar a v průběhu posledních let významně rostla. S ní rostl i její vozový park a stejně tak rostly nároky na kvalitu jeho provozu. Od...

 
Společnost Vodafone je nejmladším mobilním operátorem na našem trhu. Transformovala se z předchozího operátora Oskar a v průběhu posledních let významně rostla. S ní rostl i její vozový park a stejně tak rostly nároky na kvalitu jeho provozu.
Od roku 2002 se věnuje firemním autům společnosti Vodafone Taťána Ungerová. Nejprve coby Car Fleet Coordinator, od roku 2005 jako Car Fleet Manager, tedy jako hlavní osoba zodpovědná za každodenní provoz vozového parku. Ten čítá v současnosti 510 automobilů, které jsou kompletně pořízeny formou operativního leasingu. „Náš vozový park prošel určitým vývojem. V počátcích společnosti jsme měli auta pronajatá z autopůjčovny a postupně jsme dospěli k dnešnímu stavu, kdy máme všechny vozy v operativním leasingu,“ říká Taťána Ungerová.  Jak upřesňuje, drtivá většina jsou automobily osobní, z nichž je čtyřicítka terénních vozů, které využívají technici pro údržbu sítě.
 
Dva kohouti
Používanými značkami ve vozovém parku Vodafonu jsou Ford a Volkswagen. „Záměrně jsme zvolili dvě značky, abychom mohli porovnávat náklady a služby automobilek. Ty si také navzájem v rámci našeho fleetu konkurují, což vytváří tlak jak na ceny, tak na kvalitu služeb,“ vysvětluje Taťána Ungerová. Od Volkswagenu jezdí v červených barvách Vodafonu modely Golf, Golf Plus, Golf Variant a Passat či Passat Variant. U Fordu nakupuje Vodafone model Focus ve verzi kombi a již zmíněné terénní vozy, konkrétně model Ranger. „Všechny naše vozy s jednou malou výjimkou  jsou v korporátní červené barvě a mají poměrně výrazný branding založený na logu Vodafonu. V tomto ohledu nejsou výjimky žádné, branding mají i vozy manažerů,“ říká Taťána Ungerová. Management společnosti používá vozy Volkswagen Passat, o vyšší třídě automobilů u Vodafonu několikrát uvažovali, zatím ale konečné rozhodnutí nepadlo. Řešení je to každopádně efektivní, model Passat je navíc nejoblíbenějším vozem střední třídy na našem trhu. Vedle možnosti výběru vozu ze dvou značek mají zaměstnanci navíc ještě třetí možnost: Pokud někomu služební auto z určitých důvodů nevyhovuje, může místo něj zvolit finanční kompenzaci, v jejímž rámci může například používat vlastní automobil. „Umožňujeme to ale pouze u benefitních vozů, u pozic, jako jsou prodejci či technici, trváme na používání brandovaných firemních aut,“ vysvětluje fleet manažerka. 
 
Nastal čas prodlužování…
Vodafone není výjimkou, i zde se zvažují úsporná opatření v zájmu vyšší efektivity společnosti. V případě vozového parku se ale nehledají úplně snadno, protože vozy jsou v operativním leasingu s fixními platbami v rámci uzavřené kalkulace. „V současnosti se z uvažovaných úsporných opatření přikláníme především k prodloužení smluv u našich automobilů ze tří na čtyři roky. Neměl by to být problém, protože naše vozy v průměru najedou během tří let jen okolo devadesáti tisíc kilometrů, takže by ani ve čtvrtém roku provozu neměly hrozit žádné zásadně zvýšené servisní náklady. To se ostatně potvrdilo při rekalkulaci měsíčních splátek, které jsou o něco nižší než v případě nových automobilů,“ říká Taťána Ungerová. Tato úspora ovšem nebyla hlavním motivem k tomu, aby u Vodafonu prodloužili dobu používání svých vozidel. Mnohem důležitější je především flexibilita při určování velikosti vozového parku v následujícím roce. „Nikdo dnes přesně neví, kolik vozidel bude Vodafone za rok potřebovat. Pokud bychom nyní naše vozy podle původního plánu obměňovali, bylo by to opět na tři roky, a kdybychom se jich chtěli napřesrok zbavit, museli bychom předčasně ukončovat leasingové smlouvy, což je vždy nevýhodné. Prodloužení provozu o rok nám tudíž poskytne určitou finanční úsporu a hlavně potřebnou flexibilitu pro další plánování a přitom nijak neohrozí image společnosti, protože to jsou všechno moderní automobily ve velmi dobrém technickém stavu s odpovídající bezpečností a komfortem,“ zdůrazňuje Taťána Ungerová. 
 
Celý rozhovopr s Taťánou Ungerovou přináší FLEET  č. 1 / 2009


 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz