iFLEET » Archiv 2005-19 » Víceúčelové navigační systémy
Satelitní navigace se stává pomalu ale jistě běžnou součástí výbavy automobilu. Kromě vestavěných přístrojů či rádií obsahujících navigaci se stále více prosazují také mobilní přístroje. Jejich nabídka se v současnosti rozšiřuje tempem takřka...
Satelitní navigace se stává pomalu ale jistě běžnou součástí výbavy automobilu. Kromě vestavěných přístrojů či rádií obsahujících navigaci se stále více prosazují také mobilní přístroje. Jejich nabídka se v současnosti rozšiřuje tempem takřka srovnatelným s někdejším nástupem mobilních telefonů.
S jarem přišly na trh v České republice nové modely navigačních přístrojů určených pro víceúčelové mobilní použití: díky odnímatelnému držáku s přísavkou a napájení z akumulátoru vozu přes dvanáctivoltovou zásuvku nebo zapalovač cigaret se mohou používat také v automobilech. Navíc fungují i po vyjmutí z auta, protože vestavěný akumulátor jim umožňuje až několikahodinový nezávislý provoz. Pak se uplatní nepřiklad při prohlídkách cizích měst, při turistice či při vyhledávání jednotlivých důležitých cílů, jako jsou banky, hotely, nemocnice, autoservisy, benzinová čerpadla atd.
Přístroj Blaupunkt TravelPilot Lucca je vybaven integrovaným přijímačem signálu GPS (Global Positioning System), vnitřní pamětí RAM o kapacitě 512 MB a barevným displejem o úhlopříčce 3,5 palce. Displej funguje jako dotykový, což usnadňuje ovládání. Na displeji se zobrazuje přímo klávesnice sloužící pro zadání cíle (včetně čísel domu v ulici) a volby trasy, která může obsahovat i několik mezilehlých cílů. Software uložený na SD kartách je připraven vždy pro jednu konkrétní zemi a navíc zobrazuje průjezdové trasy ve dvaceti evropských státech. Paměť lze ovšem rozšířit kartou o 2 GB a tento objem postačí pro obsažení celé západní Evropy.
Navigace řady Lucca jsou v prodeji ve třech provedeních: základní za 13 990 Kč (včetně DPH), vyspělejší modul s možností přehrávání souborů MP3 za 15 990 Kč a nejlépe vybavené provedení Lucca Edition, jež přehrává MP3, má rozšířenou paměť a díky připojení k autorádiu poskytuje i tzv. dynamickou navigaci, která například umožňuje vyhnout se dopravním zácpám. Součástí tohoto provedení je také tzv. chytrý držák (Smart Cradle) s integrovaným konektorem, díky němuž lze navigaci poslouchat přes reproduktory autorádia. Cena kompletu má být kolem 22 000 Kč.
S podobným přístrojem přichází také domácí firma AutoLocator, která jej nabízí pod názvem Road-Pilot 100. Na rozdíl od přístroje Lucca pracuje Road-Pilot na základě malého kapesního počítače (PDA). Pokud jde o jeho ovládání, je rovněž jako u Blaupunktu velmi jednoduché, do jisté míry intuitivní. Přístroj pracuje se stejně podrobnými mapami jako Lucca, má však větší paměť a díky instalaci v kapesním počítači umožňuje i další doplňkové funkce jako je připojení na internet, používání zabudovaného softwaru Word a Excel, ukládání kontaktů, termínů a úkolů a společně s mobilním telefonem vybaveným funkcí bluetooth může fungovat jako zařízení handsfree.
Další výhodou Road-Pilotu je možnost zapojení navigace do komplexního systému AutoLocator. Majitelé zabezpečovacího systému AutoLocator si Road-Pilot zapojí jako doplňkové zařízení k centrální jednotce a mohou tak využívat všech výhod komplexního zabezpečovacího systému AutoLocator, který informuje o odcizení či pokusu o odcizení vozidla a umožňuje jeho vyhledání (AL 3500 Satellite). Zařízení AL 4000 Logistic dává navíc přehled o pohybu firemních vozidel a jeho součástí je i vedení knihy jízd a kompletní správa administrativy. Zde lze výhodně využít funkci navigace, která dokáže odděleně sledovat kilometry ujeté soukromě a služebně.
Test pravdy
Oba zmíněné přístroje jsme v květnu podrobili dvoutýdennímu srovnávacímu testu. Svou základní funkci plnily oba dobře: vyhledaly cíl cesty, ukázaly jej na mapě a navigovaly až k němu. Ukázala se však již prověřená pravda, že každá navigace je tak dobrá, jak dobré jsou její mapy. Oba přístroje nás v několika případech „spolehlivě“ poslaly do jednosměrky (samozřejmě v opačném směru), jednou nás přístroj nutil jet cestou pro pěší. Slibovaná navigace až po čísla domů v ulici funguje jen v určitých případech: některá čísla jsou v nabídce vynechána, zadání jiných přístroj ignoruje. O tom však návody k použití v obou případech mlčí.
Samostatnou kapitolou jsou tzv. POI (Point Of Interest), neboli zájmové objekty. Vzorem pro jejich výběr byla patrně některá ze západoevropských verzí programu, protože chybí řada zajímavých míst. Třeba brněnský autodrom. Přitom Autodrom Most mezi zajímavými místy zařazen je! Zklamáním také je, že na mapě nejsou ani zdaleka všechny obce v ČR. Chybějí nejen ty malé, kde například končí místní komunikace, ale i větší, komunikačně důležité. To je případ Ostrovačic u Brna, jež jsou důležitým průjezdním bodem na trase k Masarykovu okruhu. Oba přístroje naopak nezklamaly při použití pro pěší navigaci ve městě.
U Blaupunktu Lucca vidíme jako hlavní nedostatek nepřesnost dotykového displeje. Přístroj lze sice kalibrovat podle vlastních potřeb, přesto není dotyková přesnost dostatečná. Velkým kladem přístroje Lucca je naopak možnost připojení na tzv. chytrý držák a tachometr vozidla. To ve spojení s rádiem umožní dynamickou navigaci a také poslech hlasových pokynů přes reproduktory autorádia.
Přístroj Road-Pilot 100 se zásadně liší tím, že jde o kapesní počítač PDA. Pro některé uživatele je to výhoda, pro jiné pravý opak. Jakmile se člověk věci méně znalý dostane (omylem) do počítačových funkcí, může v nich hezky dlouho bloudit. K ovládání přístroje slouží šest tlačítek s mikrozdvihy, která se však – máte-li Road-Pilot v kapse či v tašce – velmi snadno aktivují (a to i tehdy, je-li přístroj ve vlastním koženém pouzdru). Přístroj se potom sám přepíná z funkce do funkce a navíc se vybíjí baterie. Podle našeho názoru by bylo vhodné zajištění tlačítek proti nechtěnému stisknutí, podobně jako je tomu u mobilních telefonů. Nevýhodou přístroje je také nízká hlasitost reproduktoru, která je i při nejvyšším nastavení často nedostatečná i v tiché kabině moderního automobilu. Možnost připojení k reproduktorům autorádia zatím chybí.
Výhodou Road-Pilotu je bezvadně fungující dotykový displej (ovládaný buď přiloženou speciální „tužkou“ nebo prstem). Výhodná je také možnost vypnutí navigace a zadání cíle předem pro pozdější použití. Někteří řidiči uvítají také dvě varianty používání displeje respektive naváděcí mapy: ve svislé či ve vodorovné poloze.
Předností obou systémů je jednoduchá montáž a prakticky okamžitá možnost užití. Společnou nevýhodou je stále ještě nedostatečná přesnost či aktuálnost používaných map. Vestavěné navigace se ve srovnání s mobilními zdají být (alespoň prozatím) přesnější a spolehlivější. Naproti tomu mobilní navigace trumfují univerzálností použití (v různých autech, ale i při cestě na kole či pěšky) a výrazně nižší cenou ve srovnání s vestavěnými navigačními systémy vybavenými barevnou obrazovkou.