Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Archiv 2005-19 » Vítkovice Machinery Group: Od oceli k plynu

Vítkovice Machinery Group: Od oceli k plynu

 
d7d7_vitkovice

úterý, 6. září 2011

Cesty úspor jsou někdy přímé a krátké, jindy dlouhé a klikaté. V případě společnosti Vítkovice Machinery Group, která je nejvýznamnější strojírenskou skupinou u nás a sdružuje na třicet firem, se jedná o druhý případ, protože záměr přejít plně na...

 

Cesty úspor jsou někdy přímé a krátké, jindy dlouhé a klikaté. V případě společnosti Vítkovice Machinery Group, která je nejvýznamnější strojírenskou skupinou u nás a sdružuje na třicet firem, se jedná o druhý případ, protože záměr přejít plně na alternativní palivo není ani jednoduchou, ani krátkodobou záležitostí.

Skupina Vítkovice Machinery Group vyřešila správu svého vozového parku způsobem, který aplikují i některé jiné velké společnosti: vytvořením specializovaného pracoviště v dceřiné společnosti Vítkovice Doprava, a.s., která zajišťuje železniční a silniční přepravu pro skupinu VITKOVICE, ale i mobilitu celé skupiny. Její výkonný ředitel ing. Jaromír Scelavík upřesňuje, že společnost auta pro jednotlivé společnosti nakupuje a pak jim je na základě smlouvy pronajímá za fixní pronájem. Funguje tak vlastně jako interní leasingová společnost. Její činnost jde ale ještě mnohem dál, protože ve vlastních dílnách zajišťuje také základní servis vozidel či jejich přestavby na CNG, tedy stlačený zemní plyn. A právě svým využíváním tohoto paliva je dnes vozový park celé skupiny výjimečný. „O orientaci na stlačený zemní plyn jako hlavní využívané palivo v našem vozovém parku bylo ve společnosti rozhodnuto před třemi roky. Od té doby se problematice CNG intenzivně věnujeme, protože jezdit za korunu na kilometr se určitě vyplatí,“ říká s úsměvem Jaromír Scelavík a upřesňuje, že v rámci celé skupiny Vítkovice Machinery Group je v současnosti provozováno 316 osobních vozidel, a z toho již 126 jich jezdí na CNG. „Letos hodláme obměnit další stovku vozidel a nahradit je CNG verzemi, v příštím roce přijde na řadu i poslední, třetí část vozového parku,“ uvádí ředitel společnosti harmonogram, podle kterého by na konci roku 2012 měl být vozový park osobních vozidel celé skupiny kompletně, až na několik specifických výjimek, „plynofikovaný“.

Přestavba i výstavba
Tak výrazná orientace na zemní plyn jako palivo v dopravě nemá v České republice mezi firmami zatím obdoby, mimo jiné i proto, že vítkovičtí mohou těžit ze synergií, které jim jejich široké portfolio výrobků nabízí. Konkrétně jsou to tlakové lahve, coby zásobníky CNG, produkt společnosti Vítkovice Cylinders, které jsou dodávány jak přímo automobilkám vyrábějícím CNG verze svých vozů, tak pro vlastní přestavby, které provádějí ve svých dílnách. „Zcela jistě jsme největším úpravcem vozidel na CNG, což je dáno rozsahem našeho vozového parku. Jen pro sebe jsme zatím přestavěli asi dvacet vozidel, zhruba osmnáct vozů s naší přestavbou slouží policii a v současnosti se připravují také přestavby pro Českou poštu. Kromě toho jsme přestavěli na CNG také dvanáct soukromých vozidel,“ vypočítává ing. Scelavík a výsledkem je na padesát přestaveb realizovaných doposud v jejich dílnách. Přestavovány byly zejména vozy značky Škoda, protože i když má domácí automobilka u domácích fleetů velmi silnou pozici, o CNG zatím zájem nejeví a přednost dává LPG. Důvodem je i řídká síť čerpacích stanic na stlačený zemní plyn a v tomto ohledu chtějí vítkovičtí také přispět svým dílem k rozvoji tohoto paliva u nás: „Nechceme být pouze uživatelem zemního plynu, ale také jeho prodejcem, takže stavíme vlastní čerpací stanice. V současnosti již máme v provozu čtyři, z nichž dvě jsou zde v Ostravě, jedna v Jeseníku a čtvrtá funguje u naší polské dceřiné společnosti,“ vysvětluje ing. Scelavík. Podle jeho slov jsou již zmapovány oblasti, kde by byla čerpací stanice zapotřebí, třeba i z hlediska jejich vlastní dopravní logistiky. „Ceny technologií potřebných pro výstavbu čerpací stanice na CNG v poslední době výrazně poklesly a dnes se pohybují někde okolo tří milionů korun. A trendem je napojit CNG na klasické čerpací stanice, kde by byl stlačený zemní plyn prostě jedním z nabízených paliv. Proto již s některými provozovateli čerpacích stanic o něčem takovém jednáme. Jakmile se bude postupovat tímto směrem, myslím, že se na našem trhu otevřou možnosti CNG velmi výrazně.“

Výběr na základě zkušeností
Nabídka automobilů na stlačený zemní plyn je na našem trhu již poměrně široká, a tak vyvstala otázka, kterým dát přednost, protože výrobci přistupují k vývoji CNG vozů rozdílně. Ve Vítkovicích nedali na papírové údaje a rozhodli se ověřit je v praxi. Proto nakoupili do svého vozového parku prakticky všechno, co trh aktuálně nabízí. „Věnovali jsme výběru aut spoustu času, úsilí i finančních prostředků. Proto u nás jezdí všechny automobily, které jsou v současnosti na trhu, plus námi přestavěná auta. Takže máme fiaty, opely, citroëny, mercedesy, volkswageny... Letos jsme se pak po zralé úvaze a vyhodnocení údajů rozhodli držet se primárně značky Volkswagen, která má v portfoliu tři typy na CNG a zejména Passat vykazuje velmi dobré parametry. To ale neznamená, že by kvalitní vůz na CNG neměli i jiní,“ vysvětluje Jaromír Scelavík a dodává, že za účelem sledování efektivity provozu si vyvinuli dokonce vlastní software: „Na trhu jsou sice různé komerční systémy, ale problém je v tom, že neumí pracovat s dvoupalivovými auty, protože u CNG verzí lze jezdit i na benzin. Kromě toho nám zkušenosti ukázaly, že musíme naše řidiče také trochu naučit s těmito auty jezdit, aby plně využívali potenciálu CNG. A na to jsme také potřebovali mít data o poměru jízd na stlačený zemní plyn a benzin a o jeho vývoji. Zpočátku provoz na benzin převažoval, což bylo dáno i menším počtem dostupných čerpacích stanic, ale dnes již můžeme konstatovat, že u vozů, které umí jet na jednu nádrž stlačeného zemního plynu okolo 400 km, jezdí naši řidiči z osmdesáti procent na plyn.“ Z klasických verzí na CNG se přechází postupně také u lehkých užitkových vozidel: „Zatím nám ještě dojíždějí naftové verze, ale již máme v autoparku všechny typy dodávek na CNG, které jsou aktuálně dostupné, a stejně jako u osobních vozů vyhodnocujeme, co by nám nejvíce vyhovovalo,“ poznamenává Jaromír Scelavík.

Full service vlastními silami
Vítkovice Doprava je servisní společností pro ostatní členy celé skupiny a má tedy „na bedrech“ zajištění jejich dopravních potřeb formou služby, kterou bychom mohli nazvat interním „full service leasingem“. Jak vysvětluje ing. Scelavík, tato situace je poměrně nová: „Do letošního roku každá společnost své vozy vlastnila, nyní pro ně vozy podle daných dispozic nakupujeme my, tedy Vítkovice Doprava, a tyto pak formou nájemní smlouvy se všemi službami jednotlivým společnostem pronajmeme. Zaplatí za ně určitou počáteční dotaci a následně platí po smluvní období pravidelné splátky, které zahrnují prakticky vše, kromě pohonných hmot a drobných škod na vozidle nekrytých pojistkou. Na konci provozu vozidla je pak naší povinností je odprodat a zajistit pro uživatele nové,“ objasňuje situaci Jaromír Scelavík. Vozidla jsou nakupována převážně za hotové, bez využití úvěru či finančního leasingu. Veškerá negativa z vlastnění vozidel tak nese na svých bedrech společnost Vítkovice Doprava, zatímco pro jednotlivé zákazníky, tedy ostatní společnosti skupiny Vítkovice Machinery Group, je účetnictví velmi jednoduché. Mezi povinnosti společnosti Vítkovice Group patří také sledování ekonomičnosti provozu vozidel, včetně informování provozovatele o případných anomáliích. Data jsou zjišťována pomocí systému O2 Car Control a vlastního vyhodnocovacího software pro porovnávání spotřeby a využívání obou paliv.
Takový systém má ale jedno potenciální úskalí: Používat vozy, které ve skutečnosti patří jiné společnosti v rámci skupiny, by mohlo leckoho svádět k nedbalému přístupu a tím k vyšší míře opotřebení nebo poškození vozidel. Jaromír Scelavík připouští, že i s takovým myšlením některých lidí je třeba počítat: „Hledali jsme cesty, jak zbytečné škody na vozidlech účinně eliminovat a vedle jiných opatření jsme také umožnili zaměstnancům uzavřít smlouvu, na jejímž základě si mohou svěřené vozidlo za předem dohodnutou částku na konci jeho využívání ve firmě odkoupit. Zaměstnanci, kteří tuto možnost využijí, se pak k autu chovají podstatně lépe a musím říci, že zájem o tuto službu je u nás poměrně velký. Musíme sice nastavit cenu tak, aby korespondovala s tržními cenami, ale pohybujeme se na spodní hranici tržního rozpětí, aby to bylo pro uživatele vozu výhodné a motivující. Další motivací je pojištění vozidel s pětiprocentní spoluúčastí. Zvažována byla i varianta havarijního pojištění bez spoluúčasti, ale právě snaha motivovat řidiče k vyšší bezpečnosti a opatrnosti při používání vozů vedla k tomu, že byla zvolena hranice pěti procent nebo 5000 Kč. Tuto neuhrazenou škodu pak může společnost po zaměstnanci vymáhat. Jaromír Scelavík v souvislosti s pojištěním aut upozorňuje na jeden zajímavý efekt plynového pohonu: „Cenu pojistky proti odcizení příznivě ovlivňuje fakt, že jsou vozy ve verzi CNG, protože o tato auta zloději zájem nejeví. Další výhodou je v případě motorů 1.4 TSI také malý objem a tím i nízké povinné ručení.“ Výhodou je také nulová silniční daň a samozřejmě cena paliva. A kolik to všechno znamená v konečném součtu? „Výsledný efekt ročních úspor odhadujeme na čtyři až čtyři a půl milionu korun u jedné vyměňované skupiny aut (cca sto vozidel, pozn. red.), což rozhodně není zanedbatelné...“ uvádí ing. Scelavík.
Vzhledem ke snaze o maximální efektivitu provozu a úspornost nepřekvapuje, že se zbytečně nehýří ve specifikaci firemních aut. Na druhou stranu se ale ani nešetří na nesprávných místech. „Výbavu našich vozů volíme tak, aby se jejich cena zbytečně nezvyšovala. Neopomíjíme samozřejmě bezpečnostní a důležité praktické prvky, ale například ani manažerské vozy u nás nemají kožené čalounění a podobné nadstandardní prvky výbavy.“ Jak ing. Scelavík upřesňuje, nejvyšší management má k dispozici vozy jako Mercedes-Benz Třída E (a to včetně vozů na CNG), dále dieselové verze Audi A6 či A8 a generální ředitel využívá BMW řady 7. „Původně měli všichni ředitelé jednotlivých společností skupiny používat mercedesy třídy E ve verzi NGT, ale nakonec jsme vyhodnotili, že Passat je natolik kvalitním automobilem, že bude stačit. Z hlediska jízdního komfortu je samozřejmě mercedes lepší, ale co do jízdní dynamiky se mu Passat ve verzi MultiFuel vyrovná.“

Náklaďáky i železnice
Společnost Vítkovice Doprava má vedle osobních automobilů, včetně jejich základního servisu a přestaveb na CNG, na starosti také nákladní vozy a dokonce také údržbu železničních vagónů. Ani u nákladních aut se náklonnost vítkovických k CNG nezapře: Z osmnácti jich je šest v CNG verzi. Patří mezi ně například také Iveco Stralis. „Určitou daní za ekonomický provoz je omezený dojezd jen okolo 280 km, takže je třeba vytipovat trasy, na kterých je možno jej používat,“ vysvětluje Jaromír Scelavík a nezapomene se pochlubit také zajímavým železničním projektem, kterým je přestavba lokomotiv na CNG. Za tímto účelem byl původně dieselový agregát nahrazen motorem, který spaluje CNG. Realizována tak byla nejprve menší lokomotiva řady 703, poté došlo i na větší 520 kW lokomotivu řady 714. Oba exempláře využije skupina Vítkovice pro vlastní železniční dopravu a otevírají se i možnosti komerčního využití tohoto know-how. Jistě jde také o zajímavou ilustraci schopností konstruktérů a techniků ze společnosti Vítkovice Doprava, která tak poskytuje svým sesterským společnostem skutečně komplexní servis.
 

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz