iFLEET » Archiv 2005-19 » Volvo řeší výdrž elektromobilu v mrazech
Volvo vyvíjí vlastní elektromobil C30 Electric, postavený na základě konvenčního C30 a jakožto severský výrobce věnuje velkou pozornost vlastnostem elektromobilu v provozu za nízkých teplot. „Zastáváme názor, že majitel elektromobilu by se neměl...
Volvo vyvíjí vlastní elektromobil C30 Electric, postavený na základě konvenčního C30 a jakožto severský výrobce věnuje velkou pozornost vlastnostem elektromobilu v provozu za nízkých teplot.
„Zastáváme názor, že majitel elektromobilu by se neměl vzdávat žádné z kvalit, které očekává od luxusního vozu. Naším cílem je vytvářet inovativní řešení, která vlastnictví elektromobilu ve všech ohledech a podmínkách zpříjemní a usnadní,“ uvedl Lennart Stegland, viceprezident sekce elektrických pohonných systémů společnosti Volvo Car Corporation. Udržovat akumulátory v optimálním stavu a zároveň pohodlně vyhřátý interiér vyžaduje při teplotách bod bodem mrazu mnoho energie a protože se při jejím odběru z trakčních akumulátorů zkracuje dojezdová vzdálenost, rozhodli se u Volva vyvinout účinnější řešení.
Volvo C30 Electric je proto vybaveno klimatizačním systémem s technickými řešeními, která společně umožnila vyřešit tři různé problémy: vytápění či chlazení prostoru pro cestující, zahřívání či chlazení baterií dle potřeby a chlazení elektromotoru a výkonové elektroniky. Klimatizační systém lze zapnout jak během jízdy, tak během nabíjení.
Předehřátí vozidla a systém monitorování
Volvo C30 Electric je možné předehřát ještě před samotnou jízdou, kdy je vůz připojen k elektrické zásuvce. Časový spínač předehřevu lze aktivovat v menu nastavení vozu. Topná spirála o výkonu 6 kW při aktivaci ohřeje chladicí kapalinu v klimatizačním systému pomocí energie z elektrické zásuvky. Ohřev zajišťuje udržení příznivého provozního stavu akumulátorů a předehřátí interiéru. Monitorovací systém zabezpečuje životnost akumulátorů. Během nabíjení se začnou automaticky zahřívat, jakmile teplota ve středu akumulátoru klesne na -15 °C. Pokud je vůz zaparkován na místě, které neumožňuje nabití, automatické zahřívání baterie za účelem udržení účinného provozního stavu se spustí až při -19 °C. V případě, že není zapojen napájecí kabel, může být interiér předehříván topením spalujícím palivo.
„Předehřev vozidla při teplotě -10 °C prodlouží dojezd o deset kilometrů v porovnání se ‚studeným startem‘, kdy musí být pro rychlé vytopení interiéru použita energie z akumulátoru,“ vysvětluje Lennart Stegland. Je-li vůz zaparkován bez možnosti předehřátí, na rychlém rozmrazení oken a vyhřátí interiéru spolupracují tři topné zdroje. Při současném spuštění elektrického ohřívače, topné spirály a topení spalujícího palivo je požadované teploty dosaženo během několika minut