Vše je třeba dobře zvážit…
Akciová společnost Mettler Toledo je světovým lídrem v oblasti výroby a servisu vah všech možných druhů. Jejím přístrojem, takzvaným komparátorem, se dokonce kontroluje etalon kilogramu uložený v pařížském institutu pro míry a váhy.
Domácí...
Akciová společnost Mettler Toledo je světovým lídrem v oblasti výroby a servisu vah všech možných druhů. Jejím přístrojem, takzvaným komparátorem, se dokonce kontroluje etalon kilogramu uložený v pařížském institutu pro míry a váhy.
Domácí pobočka švýcarsko-americké společnosti je kompaktní obchodní a servisní společností se 45 zaměstnanci, kterým slouží celkem 33 osobních a lehkých užitkových automobilů. Ředitelem společnosti je ing. Michal Drtina, který se sám o automobily živě zajímá, a proto se dobrovolně ujal i dohledu nad vozovým parkem. Vzhledem k tomu, že společnost využívá služeb operativního leasingu, si mohl dovolit tuto povinnost přibrat. „Jinak by to samozřejmě nešlo a správě autoparku by se asi musel věnovat samostatný pracovník,“ říká Michal Drtina s úsměvem a dodává, že i tak je třeba věnovat firemním automobilům určitou pozornost.
Efektivita vynakládaných prostředků
Společnost má ve vozovém parku především osobní automobily, které doplňuje několik lehkých užitkových vozů. „Naši obchodníci mají k dispozici Škody Octavia, servisní technici „lehkých“ vah jezdí v Opelech Astra Classic ve verzi Caravan a technici na „těžké“ váhy využívají Peugeoty Partner,“ představuje ing. Drtina základ vozového parku společnosti, který doplňují ještě dva Fordy Transit pro účely převozu těžších součástí či závaží velkých hmotností, jeden Volkswagen Passat a jedno Volvo S60. Poslední dva vozy využívá management, který má nastavenu poměrně volnou politiku user-chooser ohraničenou cenovým limitem. „Zapovězené jsou ovšem značky považované vedením společnosti za luxusní, jako Mercedes-Benz, BMW či Jaguar. Volvo je ale akceptovatelné, což je zřejmě dáno i jeho celkovou image značky zaměřené na bezpečnost a ochranu životního prostředí,“ vysvětluje ing. Drtina a ještě dodává, že omezení na víceméně běžné značky chápe: „Finanční prostředky musí být vynakládány efektivně. Jsou to peníze akcionářů a ti je samozřejmě chtějí vidět investované do rozvoje společnosti, nikoli do nadstandardních automobilů.“ Příkladem hledání rozumné dostatečnosti při zachování odpovídajících parametrů bezpečnosti, komfortu a užitných vlastností je sázka na Opely Astra Classic, tedy stále vyráběnou předchozí generaci této modelové řady. „Jsou to automobily s velmi výhodným poměrem mezi cenou a užitnou hodnotou. Ostudu nám rozhodně nedělají, zároveň jsou k dispozici za velmi zajímavých podmínek a ve verzi Caravan nabízejí našim technikům dostatek vnitřního prostoru pro převoz materiálu a nářadí potřebného pro servis.“ Jak ale později dodává, postupně přecházejí ve firmě přece jenom na novou generaci tohoto modelu. „Jde také o určitou motivaci zaměstnanců, kteří mají možnost firemní automobily využívat i pro soukromé účely. Někteří si za užívání kvalitnějšího či lépe vybaveného vozu rádi doplatí nad rámec běžného zdanění této zaměstnanecké výhody, takže jim poskytneme ještě kvalitnější automobil a spokojeny jsou obě strany.“
Operativní leasing? Je třeba umět počítat!
Ve svém předchozím působišti ing. Drtina zavrhl před lety operativní leasing jako příliš drahý finanční nástroj. S příchodem ke společnosti Mettler Toledo se s ním ale setkal, protože zde již byl nějakou dobu využíván. „Dal jsem si tedy tu práci a snažil se vyčíslit náklady na normální leasing a vlastní správu autoparku, abych mohl celkovou nákladovost operativního leasingu lépe posoudit. A když jse ke svým kalkulacím přidal i slevy, kterých jsou schopny leasingové společnosti u většiny značek dosáhnout, tak jsem došel k názoru, že se nám tato forma financování v konečném důsledku vyplatí,“ konstatuje Michal Drtina a upřesňuje, že společnost využívala služeb LeasePlanu, ale poté do hry vstoupila konkurence, konkrétně ALD Automotive, která přišla s nabídkou výrazně lepších podmínek. „Navíc se nám zamlouval i způsob jednání společnosti ALD Automotive, a proto dnes využíváme jejích služeb. Tím nechci říci, že jsme vždy se vším stoprocentně spokojeni, ale vzniklé problémy se řeší, a to je důležité.“ Mezi oblastmi, které jej plně neuspokojují, jmenuje ing. Drtina například nákup pneumatik. „Smlouva leasingové společnosti s centrálním dodavatelem se nám nejeví jako příliš výhodná, protože ceny jsou až o tisíc korun vyšší, než se tyto pneumatiky dají běžně koupit. Při vozovém parku o několika desítkách vozidel to dělá ročně poměrně vysoké částky. Proto přemýšlíme o tom, že pneumatiky z kalkulace operativního leasingu vyjmeme a budeme si jejich nákup a montáž v pneuservisech řešit sami. Osobně se trochu divím, že si leasingová společnost nevyjedná takové podmínky, aby byly atraktivní pro její klienty. Vzhledem k jejím objemům by to podle mého názoru neměl být problém,“ uvažuje ing. Drtina.
Celý článek přináší FLEET č. 4/2008