iFLEET » Archiv 2005-19 » Vychází zvláštní číslo greenFLEET
Zvláštní vydání magazínu FLEET firemní automobily s názvem greenFLEET právě vychází. Má stejně jako řadové vydání 80 stran a modifikovanou grafickou podobu. Standardní oranžovou barvu vystřídala v logu i grafice zelená. Zelená jsou totiž také...
Zvláštní vydání magazínu FLEET firemní automobily s názvem greenFLEET právě vychází. Má stejně jako řadové vydání 80 stran a modifikovanou grafickou podobu. Standardní oranžovou barvu vystřídala v logu i grafice zelená. Zelená jsou totiž také témata, kterým se toto zvláštní vydání věnuje.
I když se ve většině firem o zelené politice v oblasti správy firemního autoparku zatím stále spíše hovoří, než jedná. Doba jednoznačně směřuje ke zvýšené korporátní odpovědnosti za míru zatěžování životního prostředí. I samy automobilky jsou pod tlakem legislativy, která snižuje povolené množství emisí přímo dramaticky. Stručně řečeno – fleety budou v dohledné době „zelené“, ať to jejich provozovatelé chtějí, či nikoli. Mohou vzít ale iniciativu do svých vlastních rukou a výrazně tak přispět k celému procesu snižování emisí z automobilové dopravy. Jak na to a jakým technologiím věnovat pozornost, to se pokouší nastínit právě greenFLEET.
Obsah zvláštního vydání je rozčleněn do tematických bloků. Postupně se zamýšlí nad emisemi CO2, nad tím, nakolik význam pozornosti, které se jim dostává, koresponduje se skutečnou hrozbou skleníkových plynů. V článku: „Oxid uhličitý – strašák, nebio hrozba?“ se mimo jiné také dozvíte, který plyn je v blokování vyzařování tepla až dvěstě krát účinnější než CO2 a kdo jej produkuje ve velkém. Naleznete také informace o aktuálním stavu národních podpor ekologickým automobilům. Českou republiku zde nehledejte, odpuštění silniční daně je v porovnání s jinými zeměmi směšné...
Velkým blokem témat jsou alternativní paliva, tedy především biopaliva, CNG a LPG. Jejich míra rozšíření v provozu je různá, finanční náročnost také, totéž platí o infrastruktuře. Dozvíte se mnoho informací o výhodách a nevýhodách každého z nich, součástí článků je i představení vybraných vozidel na trhu.
Třetím blokem je problematika hybridních pohonů. Budete možná překvapeni, jak rozsáhlá je dnes nabídka na trhu a co všechno se chystá pro nejbližší léta. Díky výkladu jednotlivých pojmů si také budete moci udělat jasno v hybridním názvosloví. S termíny jako paralelní hybrid, sériový hybrid, mild hybrid či plug-in hybrid se budeme setkávat stále častěji. Zamýšlíme se také nad finanční výhodností hybridní techniky, nad její využitelností u lehkých užitkových vozidel a nad tím, jak může tato technika ovlivnit fleet management. Opět nechybí představení významných modelů na trhu i projektů pro budoucnost.
Čtvrtým blokem jsou elektromobily. V současné době stále spíše hudba budoucnosti, ale možná že díky článkům v této sekci zjistíte, že tato budoucnost není zase tak příliš vzdálená. Vyvracíme také některé omyly a zažité polopravdy ohledně elektromobilů a elektromobility obecně. A zajímaly nás také názory manažerů na tuto oblast. Představení některých zajímavých elektromobilů je především přehlídkou prototypů, pár produkčních kousků se ale také najde...
Snižování emisí není jen věcí techniky a tak jsme do obsahu magazínu greenFLEET zařadili také problematiku Eco drivingu nebo Car sharingu. Oba přístupy zmohou často více než nejnovější technika. Stačí chtít!
Na závěr jsme si nechali vodík. Palivo, které má k masovému uplatnění ještě hodně daleko. Problémů je zde k řešení ještě více než u akumulátorů, přesto se zdá, že se s využitím palivových článků pracujících s tímto plynem budeme u elektromobilů alespoň v omezené míře setkávat. Přímé spalování vodíku je sice také možné, ale masově asi neproveditelné. Proč? I to se dozvíte v magazínu greenFLEET.
Na přípravě zvláštního vydání magazínu greenFLEET spolupracovali s redakcí buď konzultacemi nebo vlastními příspěvky: Prof. Ing. Zdeněk Votruba, CSc z ČVUT, Fakulta dopravní, Doc. Ing. Ondřej Vysoký, CSc z ČVUT Fakulta elektrotechnická, Ing. Jaromír Marušinec, Ph.D., ředitel Centra výpočetních a informačních služeb VUT v Brně, Ing. Libor Špička, vedoucí oddělení alternativních paliv Centra dopravního výzkumu, Ing. Radovan Mužík ze společnosti INCOMA GfK, Ing. Stanislav Zelenka, prezident České asociace fleet managementu, Ing. Tomáš Vejr ze společnosti ČSOB, Ing. Eva Dünker a Ing. Pavel Olivík. Redakce všem děkuje za spolupráci.