iFLEET » Archiv 2005-19 » Výhodný pomocník
Využití satelitního navigačního systému GPS má dnes v automobilismu mnoho podob. Díky bouřlivému rozvoji mobilních telefonních sítí a datovým přenosům se navíc otevřely zcela nové možnosti. A kdo jiný by měl propojení možností obou systémů dokázat...
Využití satelitního navigačního systému GPS má dnes v automobilismu mnoho podob. Díky bouřlivému rozvoji mobilních telefonních sítí a datovým přenosům se navíc otevřely zcela nové možnosti. A kdo jiný by měl propojení možností obou systémů dokázat využít lépe než právě operátor mobilní sítě?
V České republice dnes působí dvě desítky výrobců, dodavatelů či provozovatelů satelitních logistických systémů. Loni v září se k nim připojil i náš nejstarší mobilní operátor Eurotel, jehož služba Eurotel Car Control (ECC) byla vyvinuta a připravena k hromadnému využití za pouhých šest měsíců. „Dnes (na začátku března 2006) již máme na 3000 prodaných jednotek a našimi zákazníky je zhruba 300 firem,“ říká vedoucí firemních produktů Eurotelu Marek Zeman. „Chtěli jsme zákazníkům nabídnout k našim službám další přidanou hodnotu a Eurotel Car Control takovou hodnotou je. Je to kompletní řešení pro firmy v oblasti automobilové logistiky: kromě přistavení vozidla k montáži hardware (jednotky) už zákazník nemusí dělat nic jiného. Aplikace služby je plně hostovaná, zákazníkovi tak stačí připojení k internetu a běžný webový prohlížeč, aby mohl kontrolovat provoz svých vozů,“ dodává Zeman. Zároveň podotýká, že komunikace nabídky relativně nové služby zatím směřuje především ke stávajícím zákazníkům Eurotelu, nicméně je otevřena i pro další klientelu. Zákazník přitom nemusí mít pro její využití u Eurotelu zakoupené hlasové služby.
Princip činnosti je následující: Modul základní jednotky Eurotel Car Control, který je nainstalován přímo do vozu, zajišťuje jeho průběžnou lokalizaci pomocí družicového systému GPS (Global Positioning System) a zjištěné údaje o poloze a rychlosti odesílá v datových paketech přes GPRS (datový přenos v mobilní síti GSM) na server Eurotel Car Control.
Smyslem služby Eurotel Car Control je monitoring pohybu vozidel v ČR i v zahraničí, a automatické generování elektronické knihy jízd použitelné pro daňové účely. Systém přitom umožňuje i řadu nadstavbových řešení, jako import údajů o čerpání pohonných hmot z nejběžněji používaných karet na našem trhu, rozlišování mezi soukromými a služebními jízdami, zobrazení aktuální polohy vozidla, sledování rychlosti jízdy, rozlišování jednotlivých řidičů a podobně.
Efektivita a ekonomika
Důvěra je dobrá, kontrola je lepší, praví známé přísloví a jeho pravdivost se projevuje i ve správě vozových parků, ať jich větších nebo menších. Dlouhodobé zkušenosti ukazují, že služební vozidla bývají často zneužívána k soukromým účelům, že najedou více kilometrů, než je nutné, že jejich řidiči vykazují vyšší spotřebu, fingované jízdy a podobně. Při využití systému Eurotel Car Control lze snadno rozlišit soukromé a služební jízdy a vyšší efektivita provozu přichází díky všudypřítomné kontrole téměř automaticky: řidiči jezdí jen tam, kam mají, kdy mají a jak mají. „Samotní správci vozových parků hovoří při používání systému Eurotel Car Control o úsporách až 20 % nákladů. K těmto úsporám přispívá mimo jiné zvýšení počtu kilometrů vykazovaných jako soukromě ujeté, lepší využívání pracovní doby a omezení možností krádeže pohonných hmot. Někdy mohou získané údaje vést až k vyřazení neefektivních vozidel s nízkým nájezdem kilometrů,“ říká ing. Petr Stejskal, vedoucí marketingu produktu.
Eurotel Car Control funguje nejen v České republice, ale i v zahraničí, prakticky po celé Evropě. Přitom může provozovatel autoparku volit ze dvou základních variant: buď systém pouze shromažďuje data o provozu vozu mimo území pokryté domovským signálem GSM a do centrálního serveru je posílá až při návratu, nebo může pracovat nepřetržitě v reálném čase pomocí služby GPRS Roaming. V takovém případě Eurotel nabízí výhodné „datové balíčky“ o velikosti 2 MB a 4 MB, jež většinou bohatě pokryjí pobyt vozidla na dva či čtyři týdny v zahraničí. I provozovatel bez aktivovaného sledování vozů prostřednictvím roamingu však může vyslat dotaz na konkrétní polohu vozu a získat hlášení formou SMS zprávy. V takovém případě platí pouze za přenos SMS zprávy.
Snadná obsluha
Systém Eurotel Car Control se vyznačuje jednoduchou obsluhou i správou. Z hlediska řidiče se obsluha omezuje pouze na přepínání mezi služební a soukromou jízdou. Samozřejmě, že lze i tento údaj uvést nesprávně, ale díky elektronické knize jízd lze fingované služební jízdy velmi snadno odhalovat. Na otázku: „Co jste dělal služebně v sobotu odpoledne v Horní Úpě?“ se odpovídá zaměstnanci těžko... Druhým úkonem, který může systém po řidiči vyžadovat, je identifikace pomocí bezkontaktního čipu. Tato služba je výhodná u poolových vozů kde se za řízením střídá více pracovníků. Díky němu nevznikají pochybnosti o tom, kdo v inkriminovaný moment vůz řídil. Veškerý přenos dat a jejich ukládání na serveru Eurotelu se děje automaticky. Každý správce vozového parku má své heslo pro přístup ke svým vozům, v rámci firmy lze také vytvořit podskupiny, třeba podle divizí či oddělení, přičemž každá „vidí“ v systému pouze své vozy. Fleet manažeři či jiní pověření pracovníci firem si mohou nastavovat řadu parametrů v systému podle svých vlastních preferencí: vlastní strukturu zaměstnanců – řidičů a nadřízených, délku schvalovacího cyklu knihy jízd, požadavky na generování dalších údajů a podobně. Systém tak například umožňuje sestavovat rychlostní profily a odhalit rizikové řidiče. Získat lze i další reporty, a to podle individuálně nastavených parametrů. Příkladem může být dodržování povinných bezpečnostních zastávek. Do systému je možné zahrnout data o čerpání pohonných hmot z karet společností CCS, Shell či Benzina a kontrolovat tak spotřebu vozidla, případně i s rozlišením kdy a kým bylo řízeno.
Špičková technika
Práce s portálem Eurotel Car Control je přehledná a do značné míry intuitivní. Do aplikace se vstoupí prostřednictvím uživatelského jména a hesla a systém podporuje české i anglické prostředí. Pro přenos dat se používá zabezpečení SSL. Každá cesta se na portálu kompletně zobrazí po dokončení, přičemž zpoždění při zobrazování dat činí dvě až tři minuty. Při měření délky ujeté trasy se může vyskytnout oproti počitadlu ujetých kilometrů ve voze určitá odchylka, takže je v určitých časových intervalech nutné porovnat naměřený údaj s údajem ve vozidle (u toho mohou vzniknout odchylky například kvůli špatné kalibraci, použitím kol jiného průměru, změnami tlaku v pneumatikách a podobně, poruchou funkce systému měření rychlosti apod.).
Pro práci se systémem je vhodný jakýkoli PC s minimální hardwarovou konfigurací procesoru s taktovací frekvencí 466 MHz, RAM 128 MB, grafickou kartou VGA (rozlišení 800 x 600) a operačními systémy Microsoft Windows (98, 2000, XP) nebo Linux a internetovým prohlížečem Internet Explorer 6. Jiný software zákazník nepotřebuje, protože je nainstalován přímo na serveru společnosti Eurotel. Z toho vyplývá další výhoda – zákazník se nemusí zajímat o aktualizace systému, ani za ně platit.
Rychlá návratnost
Návratnost investice do koupě a provozování systému Eurotel Car Control je poměrně rychlá. Různé reprezentativní průzkumy uvádějí, že služební automobil najede v průměru 40 000 kilometrů ročně. Až 20 % (8000 km) z vykázaných kilometrů se přitom buď neprojede vůbec, nebo jde o soukromé jízdy, které neměly být firmě účtovány. Po zavedení služby Eurotel Car Control tak může firma ušetřit uvedených 20 %, respektive 8000 kilometrů. Jen při nákladech na palivo 2 Kč/km činí úspora za jeden rok na jednom vozidle 16 000 Kč, za tři roky 48 000 Kč a to nejsou započítány další parametry jako opotřebení vozu a snižování jeho zůstatkové hodnoty využíváním k neoprávněným jízdám a zvyšováním nájezdu kilometrů. V případě vozů v operativním leasingu může docházet k překročení stanovených limitů a tím dodatečným doplatkům. Dá se tedy říci, že investice do služby Eurotel Car Control se firmě vrátí jen na palivu již za jediný rok, vše ostatní jsou pak úspory. Použitá základní jednotka se dá navíc v případě potřeby z vozu vymontovat a namontovat do jiného.
Zákazníci mohou vybírat ze tří tarifů služby Eurotel Car Control. První je určen zákazníkům, kteří mohou a jsou ochotni platit celou částku v hotovosti najednou a nechtějí být vázáni žádným časovým závazkem. Druhé dva poskytují možnost splátek v rámci závazku na 24 měsíců (viz tabulka). Cena za měření spotřeby paliva nebo jiných nadstandardních služeb se stanovuje individuálně. Za instalaci do vozidla se skly opatřenými pokovenou termoreflexní vrstvou se připlácí 400 Kč (bez DPH) přímo na místě v servisu. Instalačními místy jsou smluvní servisy Eurotelu.
Podmínkou pro využití systému Eurotel Car Control je montáž základní jednotky alespoň do tří vozidel zákazníka. Horní hranice počtu vozidel není stanovena, v praxi může jít klidně o stovky vozidel. Pokud si však zákazník objedná montáž alespoň do pěti vozidel a je schopen zajistit vhodné místo, přijede montážní tým k němu a není tedy nutno s vozy jet do servisu.