iFLEET » Archiv 2005-19 » Vznětové motory lákají méně zákazníků
Podle údajů asociace ACEA pokesl v Evropě za první pololetí podíl prodaných vozů se vznětovým motorem na 45,9%. Na konci roku 2008 byl přitom jejich podíl 52,7%. ACEA navíc předpokládá další stagnaci dieselů, které se do budoucna prodraží. Největší...
Podle údajů asociace ACEA pokesl v Evropě za první pololetí podíl prodaných vozů se vznětovým motorem na 45,9%. Na konci roku 2008 byl přitom jejich podíl 52,7%. ACEA navíc předpokládá další stagnaci dieselů, které se do budoucna prodraží.
Největší podíl na momentálním poklesu tržního podílu dieselů má šrotovné. V jeho rámci si totiž zákazníci pořizovali především levná malá auta, u kterých by vznětový motor zbytečně zvyšoval kupní cenu. Důvodů k poklesu je ale více. Svou část trhu si získaly vozy s pohonem na alternativní paliva a také hybridní vozy. Navíc zážehové motory prochází v poslední době bouřlivým vývojem. Jeho důsledkem je především výrazné snižování spotřeby benzínových motorů. Koupě dieselu se tak zákazníkovi z hlediska snížení spotřeby tolik nevyplatí. Návratnost investice do vznětového motoru se tak v současnosti prodlužuje. Z tohoto hlediska se navíc u vznětových motorů blýská na horší časy. Od roku 2014 budou totiž výrobci nuceni výrazně snížit emise oxidů dusíku u vznětových motorů. Podle odhadů to diesely prodraží až o 900 euro na motor.