iFLEET » Archiv 2005-19 » Vzpoura trpaslíků
Tradiční automobilky sice v rámci autosalonů pravidelně představují koncepční nebo dokonce produkční elektromobily, poměr užitné hodnoty a ceny však zatím z mnoha důvodů hovoří jasně ve prospěch konvenčních vozů. Je tedy poměrně logické, že se jim...
Tradiční automobilky sice v rámci autosalonů pravidelně představují koncepční nebo dokonce produkční elektromobily, poměr užitné hodnoty a ceny však zatím z mnoha důvodů hovoří jasně ve prospěch konvenčních vozů. Je tedy poměrně logické, že se jim automobilky nadále intenzivně věnují a ponechávají tak prostor pro zcela nové značky, které by se chtěly na poli elektromobility výrazněji prosadit.
Elektromobilitu v současné době brzdí dva zásadní problémy: energetická hustota akumulátorů a dobíjení. Primárním problémem je ovšem pro globální plnou elektrifikaci dopravy nedostatek výkonu celosvětové energetické sítě. Jinými slovy: elektromobily dobíjené ze sítě nemohou být ani v dohledné budoucnosti jediným řešením. Mohou však dopravní mix vhodně doplnit a na to také sázejí menší, donedávna ještě neexistující výrobci. Chtějí doplnit zatím skromnou nabídku na trhu a v doposud slabé konkurenci vybudovat svůj „brand“. A kdo ví, některé z nich třeba budou schopny v budoucnu konkurovat i dnes zavedeným značkám. Podívejme se pro zajímavost na ty nejznámější z nich...
Tesla
Suverénně nejznámějším zástupcem těchto průkopníků je společnost Tesla Motors sídlící v samotné kolébce technologických gigantů, kalifornském Silicon Valley. Její historie není delší než 10 let, což ovšem u společností moderního střihu nemusí být na škodu. Zlomový moment přišel v roce 2008 uvedením dnes již dobře známého elektrického sporťáku Tesla Roadster. Ten si hned po představení našel své fanoušky. Maximální rychlost 200 km/h, zrychlení z nuly na stovku za čtyři sekundy a dojezd téměř 400 km, to byly parametry, které si do té doby dokázal představit u elektromobilu jen málokdo. Malý sportovní vůz postavený na základě Lotusu Elise šel na dračku mezi technologickými nadšenci i hollywoodskými celebritami, které mu dělaly obrovskou reklamu.
Našla se samozřejmě i řada škarohlídů, kteří tvrdili, že elektrická zástavba, především u prvních kusů, nebyla na úrovni vozu v cenové hladině kolem sta tisíc amerických dolarů. Proti těmto názorům hovoří zájem zákazníků, který trvá i poté, co byla před několika měsíci ukončena výroba.
Nejedná se však o konec značky, právě naopak! Pro Teslu je to nový začátek. Při výrobě 2600 vozů Roadster v letech 2008 – 2011 nabrala obrovské zkušenosti, které hodlá aktuálně uplatňovat u svého nového přírůstku označeného Model S. Luxusně vyhlížející rodinný čtyřdveřový sedan à la Porsche Panamera s dojezdem i přes 500 km má o úspěch postaráno již předem. Podle informací z konce minulého roku Tesla registrovala více než 6500 závazných objednávek podmíněných složením kauce 5000 amerických dolarů.
Po stabilizování sériové výroby Modelu S, která startuje právě v těchto týdnech, připravuje Tesla také elektrické SUV a výhledově i „lidový“ elektromobil s cenou do 30 000 dolarů. Máme se tedy na co těšit, protože Tesla díky svému charizmatickému šéfovi Elonu Muskovi a výhodným federálním půjčkám má šanci svým neskromným ambicím dostát. O tom, že Teslu již bere automobilový svět vážně, svědčí i její spolupráce s Toyotou, pro jejíž elektrický model RAV4 dodala technologii elektrického pohonu...
Celý článek přináší FLEET č. 3/2012