iFLEET » Archiv 2005-19 » Zabezpečení vozových parků
Každý den je u nás odcizeno průměrně okolo osmdesáti vozů. I když se to vzhledem k téměř 4,3 milionu registrovaných osobních a lehkých užitkových vozů v České republice jeví jako počet zanedbatelný, je riziko odcizení v případě firemních vozů o něco...
Každý den je u nás odcizeno průměrně okolo osmdesáti vozů. I když se to vzhledem k téměř 4,3 milionu registrovaných osobních a lehkých užitkových vozů v České republice jeví jako počet zanedbatelný, je riziko odcizení v případě firemních vozů o něco vyšší – jedná se většinou o běžné vozy masových značek v dobrém technickém stavu – a takové jsou terčem zlodějů velmi často.
Od roku 1990 už přišlo o své auto více než 300 000 lidí, přičemž právě na začátku devadesátých let přišel velký boom: zatímco do té doby se u nás ročně kradlo méně než 5000 vozů a zhruba tři čtvrtiny z nich se následně podařilo policii najít, dnes se daří objasnit jen okolo 15 % všech případů z těch více než 23 tisíc. Na pozici nejčastěji kradeného vozu, kterým byla dlouho Škoda 105 – 130, se sice nezadržitelně posouvá Škoda Favorit, nicméně zájem zlodějů o kvalitní automobily se stářím do tří let nejen neutuchá, ale naopak vzrůstá. A to přesto, že se nové modely automobilů pyšní stále propracovanějšími bezpečnostními systémy. Experti však přiznávají, že neexistuje žádné dokonale spolehlivé zařízení, které by dokázalo stoprocentně zabránit krádeži. Zloději se nakonec dostanou do každého auta, ať je chráněné sebelépe. Základní úvaha profesionálních zlodějů se ovšem točí stále kolem jedné rovnice: je za daných podmínek ekonomicky a bezpečnostně únosné takto zabezpečený vůz krást, nebo bude lepší vytipovat jiný, snáze odcizitelný? A právě tady je šance pro majitele vozů a tedy i pro provozovatele vozových parků: zabezpečením vozu a způsobem jeho parkování lze riziko krádeže výrazně snížit. S dva roky starým vozem nižší střední třídy zabezpečeným mechanicky i elektronicky (nad rámec standardního imobilizéru) nebudou zloději s největší pravděpodobností marnit čas...
Profesionálové
Na nejvyšším stupni žebříčku zlodějů automobilů stojí velmi dobře organizované skupiny, které se zaměřují prakticky výhradně na luxusní vozy prestižních značek. Nerozbíjejí okna, dnes už ani nevylamují zámky takzvanými „lámacími klíči“ případně „kladivy“ (železná tyč se závažím na jednom konci a špicí se závitem na druhé - zarazí se do zámku, který je následně vytržen) jako v minulosti. Ke slovu přicházejí vysílačky, notebooky... Jak se podařilo FLEETu zjistit, existuje dnes již způsob, jak nejen zachytit signál z dálkového ovladače, kterým je vůz zamykán, ale zároveň přelstít i systém generující nový „plovoucí“ kód tak, aby zloděj mohl bez problémů vyslat signál, který vůz zcela standardně odemkne. Pak již následuje víceméně rutinní práce v interiéru: nevelká krabička s příslušnou elektronikou vyřadí po připojení k síti vozu z činnosti původní řídicí jednotku a převezme její funkci. Není ani nutné vniknout do motorového prostoru... Dobře organizovaná skupina je samozřejmě připravena na nejrůznější eventuality, včetně možnosti nečekaného návratu majitele vozu: jeden její člen sleduje jeho pohyb a vysílačkou v případě nutnosti varuje ostatní. Díky takto vybaveným zlodějům již z parkovišť před supermarkety či jiných veřejných ploch zmizela pěkná řádka luxusních vozů... Takto ukradená auta pak putují buď do dobře utajené garáže, kde projdou změnou identity či přestavbou na takzvaného „dvojníka“ (vůz se stejnými čísly karoserie a motoru i stejné barvy jako existující legální vůz), případně je okamžitě vybaveno falešnými doklady a najatý kurýr, který nikoho z gangu zlodějů nezná, s ním zmizí za hranice.
U nás kradené vozy se dnes již příliš nepřevážejí jako v minulosti do zahraničí přes hranice s Polskem a Slovenskem. Důvodem jsou monitorovací kamery – ty snímají registrační značky vozů, které se pak kontrolují přes centrální mezinárodní databázi. Proto se jezdí trochu paradoxně přes Německo a odtamtud dál přes Polsko nebo se pokračuje do Španělska, protože tam už po cestě nejsou žádné hlídané hranice. Vozy pak mohou pokračovat přes Gibraltar do Afriky. Na Ukrajině už byla před několika lety zavedena spolupráce s Interpolem, takže je tam dnes těžší prodat kradené auto než v minulosti. Proto jsou v mnohem větší míře cílovou zemí Kosovo, Albánie, Černá Hora a podobně.
Pozor na finty
V minulosti bylo nejvíce krádeží provedeno mezi půlnocí a pátou hodinou ranní, ale dnes se auta kradou stále více ve dne. Zloději si neustále vymýšlejí nové scénáře, které eliminují nutnost klasického postupu, kdy je nutno do vozu násilně vniknout. Není totiž nic snazšího, než krást nezamčené vozidla, či dokonce vozidla s klíčkem zapalování ve spínací skříňce. Jak? Třeba na čerpací stanici, pokud se najde lehkomyslný řidič, který ponechá svůj vůz otevřený, když jde zaplatit. Pokud je přítomna skupina zlodějů, pak si jeden její člen stoupne ve frontě u kasy před řidiče a trochu zdržuje, druhý si třeba prohlíží rozevřené noviny tak, aby neviděl na svůj vůz a třetí se zatím pilně činí ve voze, kde stačí jen patřičným zařízením obelstít imobilizér. K vozu i s klíčky se zloději mohou dostat tak, že vyvolají drobnou kolizi. Řidič většinou vystoupí z vozu aby obhlédl situaci a viníkovi patřičně vynadal a právě toho využije do té doby nenápadně postávající zloděj – sedne do auta a zmizí... To jsou jen dva z možných scénářů, neustále vznikají další a další. Opatrnost se v těchto případech rozhodně vyplácí – klíček od zapalování mějte v podobných situacích vždy u sebe a pokud možno vůz i uzamykejte.
Co použít?
Zabezpečovacích zařízení pro osobní a lehké užitkové automobily je dnes celá řada. V zásadě se dělí na mechanické a elektronické, ale toto základní rozdělení již zdaleka nestačí, protože vývoj jde stále vpřed (stejně jako schopnosti zlodějů). Pokud uvažujete o zabezpečení svého vozu před skutečnými zloději, zapomeňte na různé páky na volant, byť by byly opravdu masivní a z kvalitních materiálů – profesionálové se jimi totiž nezabývají, místo toho přeříznou mnohem méně odolný věnec volantu v místě uchycení. Někteří si umí dokonce poradit i s jinak velmi účinným vnitřním zamykáním řadicí páky. Používají k tomu miniaturní hever, vybavený buď ostrými čelistmi nebo trnem se závitem. Jejich pomocí zachytí milimetrový zasunutý trn a násilím jej povytáhnou tak, aby bylo možno zařadit alespoň jeden vhodný rychlostní stupeň. Kromě toho stále existuje možnost vůz prostě urychleně naložit na odtahový vůz a odjet...
Nejspolehlivější ochranou auta před krádeží je kombinace několika různých zabezpečovacích zařízení. Čím víc překážek před sebou zloděj má, tím spíš jej to odradí. Prvním stupněm ochrany u firemních vozů by mělo být takzvané identifikační číslo vozu, které je vyraženo na karoserii. Databáze čísel VIN je mezinárodní a pracuje s ní policie i pojišťovny. VIN kód může být vyleptán na všech sklech automobilu, což znamená pro zloděje komplikaci s výměnou všech skel. Ale samo o sobě to moc neznamená. Zloději se často specializují a mají třeba v garáži pět vozů jednoho typu. Pak stačí proházet skla tak, aby bylo na každém jen jedno označené. Kdyby na to někdo přišel, lze se vymluvit na nákup jednoho skla někde na vrakovišti.
Druhým stupněm ochrany vozu jsou mechanická zabezpečení. Jak bylo uvedeno, závory na volanty a pedály odradí maximálně náhodné poberty – amatéry, ale správce vozového parku musí myslet přece jen dál. Mezi nejodolnější zařízení patří různé systémy zamykání řadicí páky. Čím je systém více zakomponován přímo do vozu – tím lépe. K řadě z nich se nelze dostat jinak, než zespod vozu. Zejména pro fleety jsou výhodné systémy, u kterých se nevyjímá při odemknutí ze zámku žádný trn, který je možno ztratit, ale pouze se o cca 2 cm vysouvá (Construct, Defend Lock...). Novinkou v nabídce je systém Construct Safetronic (cena bez montáže 12 916 Kč bez DPH). Toto zařízení nevyžaduje téměř žádnou obsluhu ze strany řidiče - automaticky zamyká řadicí páku, případně volič rychlostí automatické převodovky po vytažení klíčku ze zapalování. Pro odblokování je nutno jen přiložit elektronický čip na určité místo v interiéru vozidla, pod nímž se skrývá identifikační modul. Ten vyhodnotí, zda se jedná o oprávněného uživatele a okamžitě řazení odblokuje. Odpadá tak odemykání a z interiéru vozidla zmizí zámkové vložky. V tomto případě tedy neuspěje ani specialista na vysouvání blokovacích trnů. Na vývoji tohoto zařízení spolupracoval Construct se společností Secar Bohemia.
Třetím stupněm ochrany vozu jsou alarmy – buď montované sériově automobilkami, nebo dodatečně, jako výrobky specializovaných firem. O alarmech automobilek neměla odborná veřejnost dlouho valné mínění a preferovala výrobky specializovaných značek. Situace se však mění a jedinou nevýhodou originálních autoalarmů automobilek zůstává prakticky jen standardní montáž a tudíž vyšší nebezpečí, že se zloději naučí postup, jak alarm rychle vyřadit z činnosti.
Čtvrtý způsob ochrany vozu představuje vyhledávací systém. Na trhu je dnes velké množství monitorovacích systémů, které pracují většinou na principu volně šiřitelného signálu polohovacího systému GPS. Informace o pohybu vozu je pak předávána na centrálu prostřednictvím sítě mobilních operátorů GSM (například Altea Czech, Duel Service Europe, Sky Guard, Marbo, SGS Car Net...). Jedná se o systémy, které mohou výrazně přispět k vyhledání ukradeného vozu, zloději je ovšem dokáží rušit. Tomu čelí služba Sherlog Security Car společnosti Secar Bohemia, která využívá namísto GPS/GSM rádiového signálu. Celý systém pracuje na principu radiolokačního zaměření zdroje tohoto signálu. Pro základní zaměření se používá síť rádiových zaměřovačů pokrývajících celé území České republiky, pro přesné zaměření jsou nasazována vyhledávací vozidla a také letadla. Přesnost zaměření je velmi vysoká, a to i v případě, že se vůz nachází třeba v podzemních garážích nebo v budově. Předností služeb Secar Bohemia je komplexnost služby – firma vůz nejen lokalizuje na mapě, ale také vyhledá. Její úspěšnost přesahuje 96 % a řada odborníků doporučuje právě tuto službu. Mimo jiné i proto, že má na rozdíl od konkurence vlastní zásahové vozy a dokonce i letadla. Při testech, které před časem provedla Mladá Fronta Dnes, uspěl jako jediný právě Sherlog. V nabídce jsou i systémy kombinující rádiový systém se systémy GPS/GSM pro možnost sledování vozidla v zahraničí (Sherlog Satellite)
Jako zcela optimální ochrana firemních vozů se tedy dnes jeví kombinace mechanického zabezpečení (zámek řadicí páky) a vyhledávací služby. Vyšší finanční náročnost kompenzuje velmi nízké riziko odcizení vozů, což s sebou nese vyšší jistotu z hlediska fungování firmy. Navíc lze ušetřit na pojistném (viz tabulka), což do určité míry cenu služby eliminuje. Způsob zabezpečení vozu by však měl korespondovat také se způsobem využívání vozu. Pokud firemní vozy běžně neparkují na ulici a přes noc jsou hlídány například přímo v prostorách firmy, je riziko jejich odcizení malé. Vozy, které se často ocitají zaparkované na ulici by naopak měly být zabezpečeny co nejlépe. Je dobré věnovat také pozornost riziku vykradení vozu – nenechávat ve voze pokud možno vůbec nic a pokud je to nutné, tak jen v zavazadlovém prostoru, do kterého není vidět. Zloději často počítají s tím, že ve schránce u spolujezdce naleznou ovládací panel autorádia. Je vhodné jej brát s sebou a schránku nechat otevřenou, aby bylo vidět, že v ní nic zajímavého není. Takové jednání zloději signalizuje velmi obezřetného řidiče a přesvědčí jej většinou, aby se poohlédl jinde...
Slevy na pojistném za vybavení vozu některým z vyhledávacích zařízení Sherlog
Česká pojišťovna
20 % z kompletního pojistného
30 % z kompletního pojistného - kombinace některého z produktů SHERLOG a mechanického zabezpečení
Kooperativa
až 70 % na prvním lhůtním pojistném
až 30 % na dalším lhůtním pojistném
Uniqua
10 % z kompletního pojistného, 20 % z pojistného pro riziko odcizení(SHERLOG Classic, SHERLOG LITE)
15 % z kompletního pojistného, 30 % z pojistného pro riziko odcizení (SHERLOG Optimum, SHERLOG Premium, SHERLOG STANDARD, SHERLOG STANDARD Plus)
20 % z kompletního pojistného, 40 % z pojistného pro riziko odcizení (SHERLOG Satellite)
Generali pojišťovna
10 % z kompletního pojištění (SHERLOG Classic, SHERLOG LITE)
20 % z kompletního pojistného (SHERLOG Optimum, SHERLOG Premium, SHERLOG Satellite, SHERLOG STANDARD, SHERLOG STANDARD Plus)
Allianz
20 % z pojistného pro riziko odcizení (SHERLOG Optimum, SHERLOG Premium, SHERLOG Satellite, SHERLOG STANDARD, SHERLOG STANDARD Plus)
Union pojišťovna
10 % z kompletního pojistného, 15 % z kompletního pojistného - kombinace některého z produktů SHERLOG a mechanického zabezpečení
ČSOB pojišťovna
20 % z kompletního pojistného
Výsledky testu vniknutí do vozidel magazínu What Car?
Britský magazín What Car? již čtyři roky ověřuje úroveň zabezepčení nových vozů proti vniknutí zlodějů vybavených běžným nářadím. Časový limit činí dvě minuty, což odpovídá směrnici britského ministerstva vnitra.
1.
|
BMW 525i SE
|
nezdařilo se
|
2.
|
Lexus RX300 SE
|
nezdařilo se
|
3.
|
Peugeot 407 SE
|
nezdařilo se
|
4.
|
BMW X3 SE
|
nezdařilo se
|
5.
|
Škoda Octavia Ambiente
|
1:57
|
6.
|
Volvo S40 SE
|
1:48
|
7.
|
VW Touran S
|
1:40
|
8.
|
Citroën C2 VTR
|
1:15
|
9.
|
BMW 116i
|
1:09
|
10.
|
Audi A6 Quattro SE
|
1:04
|
11.
|
Peugeot 307 CC
|
1:03
|
12.
|
Renault Scénic Privilége
|
0:53
|
13.
|
Mini Cooper S
|
0:52
|
14.
|
Vauxhall Astra
|
0:46
|
15.
|
Subaru Legacy SE
|
0:40
|
16.
|
Mazda RX-8
|
0:39
|
17.
|
Smart ForFour
|
0:31
|
18.
|
VW Golf GT
|
0:26
|
19.
|
Kia Picanto
|
0:11
|
20.
|
Fiat Panda Dynamic
|
0:08
|