Zbavíme se mříží?
Nová evropská směrnice pro konstrukci vozidel dává naději, že by u nás mohlo být odzvoněno přepážkám, které jsou základem takzvané „přestavby“ osobního vozu na vůz lehký užitkový, ze kterého je možno odečíst DPH. Ještě lepší by ale bylo, kdyby se...
Nová evropská směrnice pro konstrukci vozidel dává naději, že by u nás mohlo být odzvoněno přepážkám, které jsou základem takzvané „přestavby“ osobního vozu na vůz lehký užitkový, ze kterého je možno odečíst DPH. Ještě lepší by ale bylo, kdyby se podařilo zavést odpočet DPH také z osobních firemních automobilů.
Domácí legislativa neumožňuje s výjimkou některých zvláštních případů (např. vozy taxislužby) odpočet DPH u firemních vozidel kategorie M1. I když je vůz součástí firemního poolu a používán výhradně pro služební cesty, DPH z něj provozovatel odvést musí. Určitou možnost ovšem firmám a podnikatelům poskytly domácí technické požadavky vozy kategorie N1. Ty umožňují provést takzvanou „přestavbu“ původně osobního vozidla na lehký užitkový automobil. Domácí zastoupení značky musí pro daný model vypracovat příslušné podklady, získat schválení přímo od automobilky a poté provést nutné zkoušky (např. funkčnost airbagů po provedené přestavbě). Až do roku 2003 bylo možno takto upravené vozy registrovat jako M1 s tím, že pro ně byla vytvořena speciální kategorie SM (servisní/montážní) na kterou se možnost odpočtu DPH vztahovala také. V každém případě dala domácí legislativa vzniknout celému „přepážkovému průmyslu“, který u nás funguje již několik let. Výše uvedenou situaci umožnila evropská legislativa. Směrnice Rady 92/53/EHS ze dne 18. června 1992 totiž řeší jednotné evropské schvalování automobilů pouze u kategorie M1, tedy osobních automobilů, schvalování všech ostatních kategorií je na jednotlivých členských zemích EU. Tento stav ovšem změní nová Směrnice Evropského parlamentu a Rady ze dne 5. září 2007.
Jednotně ve všech kategoriích
Příslušný dokument nese název Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/46/ES, kterou se stanoví rámec pro schvalování motorových vozidel a jejich přípojných vozidel, jakož i systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla. Jedná se o rámcovou směrnici, k jejímuž vzniku vedlo několik důvodů. Jedním z nich je již zmíněný fakt, že Směrnice 92/53/EHS omezuje použití postupu EU pro celkové schválení typu vozidla pouze na vozidla kategorie M1.
Celý systém sjednocování právních předpisů členských států, které se týkají schvalování typu motorových vozidel a jejich přípojných vozidel, upravuje směrnice 70/156/EHS ze dne 6. února 1970, ta však byla mnohokrát podstatným způsobem změněna a vzhledem k nutnosti provést další změny bylo rozhodnuto ji zcela přepracovat a nahradit novou normou. Nová směrnice 2007/46/ES tak postupně nahradí jednotlivé národní schvalovací procesy a „zastřeší“ je jedním celoevropským schválením typu, na jehož základě pak bude vyrobeným vozům vydáváno tzv. prohlášení o shodě.
Aby výrobci mohli nové harmonizované postupy přijmout, potřebují dostatečnou přípravnou lhůtu ještě před tím, než se postup schválení typu vozidla podle nové směrnice stane povinným. V souladu s tím a vzhledem k rozsáhlosti směrnice jsou tedy stanovena přechodná období, kdy mohou být vozidla schvalována jak podle nové směrnice, tak podle dosavadních národních předpisů, a to v některých kategoriích (např. N2, N3) až do roku 2014.
Důležité je, že Směrnice 2007/46/ES u vozů N1 nevyžaduje oddělení prostoru cestujících a nákladu pevnou přepážkou, což je zásadní rozdíl oproti domácí legislativě, který dává naději, že bychom se mohli z praktického hlediska často zbytečných přepážek zbavit. Importérům by tím zároveň odpadla nutnost provádět příslušné zkoušky a připravovat podklady pro homologaci automobilů v kategorii N1.
Ještě si počkáme…
A jak to všechno bude vypadat v praxi? Pro vozidla kategorie N1 je prvním možným termínem uplatnění nové směrnice 29. duben 2009. Toto je ovšem pouze začátek přechodného období, ve kterém mohou vedle sebe existovat oba systémy. Teprve počínaje 29. říjnem 2010 již bude směrnice v případě schvalování vozidel kategorie N1 povinná pro všechny země, nicméně bude se vztahovat pouze na nové typy vozidel a až od 29. října 2011 se bude vztahovat na všechna vozidla této kategorie na trhu. To v praxi znamená, teprve za rok a půl bychom se měli začít setkávat s automobily, které ač osobní, budou zároveň vyhovovat popisu vozů N1 podle nové legislativy a takto je tedy bude možno registrovat. Bude se však jednat pouze o nové modely automobilů, nikoli stávající. K tomu dojde až o rok později. Nové legislativy se ovšem „dožije“ i řada modelů, které jsou dnes již ve výrobě (typický interval obměny modelové řady je v Evropě 6 let).
Pro řadu firem či leasingových společností je ovšem důležité, co se u nás bude dít v průběhu toho jeden a půl roku dlouhého přechodného období (mezi 29. 4. 2009 – 29. 10. 2010). „Budou souběžně existovat oba systémy schvalování vozidel a v případě národního schvalování přestaveb vozidel M1 na N1 tedy bude i nadále jedním z předpokladů schválení stávající přepážka," vysvětluje postoj Ministerstva dopravy jeho mluvčí Karel Hanzelka. Až do 29. října 2010 se tak zřejmě nedají z hlediska „přestaveb“ očekávat žádné změny.
Ani po tomto termínu ale nebude s největší pravděpodobností přepážkám konec, protože nová legislativa se bude vztahovat jen na nově schvalované modely. Teprve od 29. října 2011 bude jednotný schvalovací proces aplikován na všechny automobily kategorie N1. Toto by tedy mohl být termín, kdy bude možno zakoupit vůz kategorie M1 a přihlásit jej jako lehký užitkový, pokud takto bude přímo automobilkou homologován (což u řady automobilů nebude znamenat žádné technické úpravy, případně pouze snížení počtu míst kvůli splnění požadavku na vyšší hmotnost pro náklad než pro cestující).
Ministersvo analyzuje…
Nová směrnice přímo uvádí, že členské státy nesmějí zakázat, omezit ani bránit registraci, prodeji, uvedení do provozu ani jízdě vozidel z důvodů týkajících se konstrukčních hledisek, na něž se vztahuje tato směrnice, pokud splňují její požadavky. Z toho se dá snadno odvodit, že u nás Směrnice 2007/46/ES tak, jak byla schválena, skutečně platit bude. Otázkou však zůstává, zda bude možný u nových vozidel N1, vytvořených z vozidel původně konstruovaných jako M1, odpočet DPH. To je již zcela jiná problematika, spadající pod Ministerstvo financí. Systém možnosti odpočtu DPH u užitkových vozidel totiž závislý nejen na technických požadavcích na schválení technické způsobilosti vozidla, ale také na daňovém systému…
V současné době jsou všechny vozy kategorie N1 sice osvobozeny od platby DPH, to ale neznamená, že Ministerstvo financí nepřistoupí s účinností nové směrnice 2007/46/ES k účelové právní úpravě, která by možnosti odpočtu DPH u některých nově schvalovaných automobilů omezila. Pokud by k něčemu takovému došlo, pak asi v jednom ze dvou scénářů: Buď by byla zachována nutnost instalace přepážky, po které by u vozu mohl být uplatněn nárok na odpočet DPH, nebo by byl tento nárok podmíněn jinými požadavky, kterým by například klasické osobní automobily nemohly vyhovět vůbec. Plnění směrnice 2007/46/ES by tím nijak dotčeno nebylo: Měli byste sice vůz kategorie N1, ale DPH byste zaplatit museli stejně… Vzhledem k tomu, že ministerstvo trvá na platbě DPH u osobních vozů kategorie M1 používaných firmami ke služebním účelům (tedy jako prostředky k dosažení a udržení zisku), lze očekávat, že bude postupovat restriktivně i v případě nové evropské legislativy a připraví nějakou úpravu, v evropském kontextu unikátní. Bohužel, zatím provozovatelům firemních autoparků či leasingovým společnostem nezbývá, než čekat. Žádné konkrétní informace o připravované politice nejsou k dispozici, z ministerstva se nám podařilo získat pouze toto nepříliš konkrétní vyjádření: „Ministerstvo financí v současné době analyzuje všechny možnosti řešení odpočtu daně u osobních vozidel včetně zdanění soukromého použití s cílem stanovit takový způsob uplatnění odpočtu daně a zdanění soukromé spotřeby, který by byl pokud možno co nejjednodušší a administrativně co nejméně náročný a přitom reálně zdaňoval soukromé použití vozidel.“
Celý článek přináší FLEET č 6/2008