Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Archiv 2005-19 » Zločin a trest

Zločin a trest

 
e88c_problemovi_ridici

čtvrtek, 2. června 2011

Problémoví řidiči nejsou specifickým problémem českých silnic a dálnic. Nepřizpůsobiví jedinci, kteří nerespektují dopravní předpisy, opomíjejí práva ostatních účastníků silničního provozu nebo se bezohledně prosazují na silnicích, usedají za volant...

 

Problémoví řidiči nejsou specifickým problémem českých silnic a dálnic. Nepřizpůsobiví jedinci, kteří nerespektují dopravní předpisy, opomíjejí práva ostatních účastníků silničního provozu nebo se bezohledně prosazují na silnicích, usedají za volant snad ve všech zemích světa. Proto jsou v různých zemích realizována rozličná výchovná a vzdělávací opatření pro řidiče.

Těžiště práce s problémovými řidiči spočívá v preventivních opatřeních, přičemž prevenci děláme na primární, sekundární a terciární. Primární prevence zahrnuje intervenci již před samotným vznikem problému, např. před vznikem dopravní nehody. V dopravě se primární prevence zabývá především ovlivňováním chování a postojů řidičů. Důležitou roli hraje poskytování základních informací, celoživotní vzdělávání, výcvik a motivace jedince. Primární prevence je výsledkem společného působení rodičů, učitelů škol a autoškol, médií, expertů na dopravní bezpečnost, policistů a jiných odborníků na řidiče a na všechny účastníky silničního provozu.
Sekundární prevence předchází vzniku, rozvoji a přetrvávání rizikového chování u osob, které řídí vozidlo nebezpečně. Řadíme sem zejména včasnou intervenci a poradenství. A konečně terciární prevence předchází zdravotním, sociálním a právním následkům rizikového dopravního chování. Zahrnuje např. rehabilitační programy řidičů, kteří opakovaně porušují dopravní předpisy.
Prevence v dopravě je také zaměřena na technická opatření směřující ke zvýšení dopravní bezpečnosti. Patří sem technická úprava vozidel, vybavení automobilů inteligentními systémy, návrhy dopravní infrastruktury, dopravního řízení a dopravního značení v souladu se zákonitostmi lidské psychiky, vhodná úprava prostředí okolo silnic apod.

 

Prevence založená na trestu
Trest je součástí právního systému většiny zemí. Předpokládá se, že trest má na potenciálního pachatele odstrašující účinky, účinný je ale pouze tehdy, pokud je mezi agresivním chováním a potrestáním krátký interval, pokud je intenzita a nepříjemnost trestu dostatečně vysoká a pokud je jasně definována souvislost mezi chováním provinilého řidiče a jeho trestem. Některé typy řidičů jsou však vůči hrozbě trestu imunní (např. impulzivní a agresivní řidiči).
Mezi účinnými tresty pro dopravní provinilce se v zahraničí nejvíce osvědčilo udělování trestných bodů a pokut, zákazy řízení v době víkendových špiček, víkendová školení, dopravně-psychologická vyšetření, zveřejnění jmen chronických přestupkářů v regionálním tisku, viditelné označení vozidel viníků a veřejně-prospěšné práce v oblasti dopravy či zdravotnictví. Velmi efektivním trestem pro řidiče, kteří překračují rychlost, je povinnost po zaplacení pokuty hodinu setrvat na stejném místě.
 

 

Celý článek dopravní psycholožky Mgr. Veroniky Hamerníkové, DiS si můžete přečíst v nejnovějším vydání magazínu FLEET firemní automobily.

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz