Zůstatkové ceny automobilů a operativní leasing
Letošní rok zaznamenal značné výkyvy v cenách jak nových, tak ojetých automobilů, což zásadním způsobem ovlivnilo finanční bilanci provozu nejednoho autoparku. Zásadní dopad pak mají tyto cenové změny na operativní leasing a kalkulaci nových...
Letošní rok zaznamenal značné výkyvy v cenách jak nových, tak ojetých automobilů, což zásadním způsobem ovlivnilo finanční bilanci provozu nejednoho autoparku. Zásadní dopad pak mají tyto cenové změny na operativní leasing a kalkulaci nových smluv.
O tom, jaký dopad mají tyto změny na klienta, rozhoduje zásadním způsobem druh kalkulace. V případě uzavřené kalkulace by tyto změny neměly nákladovost operativního leasingu pro klienta nijak ovlivnit, protože veškeré případné ztráty (stejně jako případné úspory) zůstávají na straně leasingové společnosti. Opačným případem je oboustranně otevřená kalkulace, kde by se mohl klient dostat do ztráty s nutností tuto ztrátu na konci smluvního období (nebo v rámci dohodnuté či periodické rekalkulace) vyrovnat. Na půli cesty mezi těmito dvěma extrémy stojí polouzavřená kalkulace, kdy leasingová společnost garantuje klientovi vrácení dosažených úspor, na druhou stranu mu ovšem garantuje, že sama sanuje případnou ztrátu. Tímto typem kalkulace je znám na našem trhu především LeasePlan a s jeho generálním ředitelem Martinem Mitterwaldem a specialistou na zůstatkové ceny automobilů Danielem Prostějovským jsme na téma zůstatkových hodnot v podmínkách současné situace na trhu hovořili.
Mohli byste nejdřív zhodnotit letošní vývoj zůstatkových cen tak, jak jej vidíte vy?
Prostějovský: Prodeje ojetých vozů byly jak z hlediska dosahovaných zůstatkových cen, tak i zájmu zákazníků v loňském roce extrémně dobré a vše vypadalo bezproblémově až do letošního března, kdy jsme shodou okolností zahájili činnost našeho vlastního autobazaru. První známky propadu zůstatkových cen jsme zaznamenali na přelomu března a dubna a v květnu již bylo celkem evidentní, že se na trhu něco děje. Pro nás je jasnou indikací pokles počtu nabídek na dražené automobily. Do toho přišlo první zlevnění Škodovky, a to poměrně razantní. Pak domácí značka zlevnila podruhé v srpnu a teď na podzim ještě potřetí, takže například auto v ceně 650 000 Kč je dnes o cca 100 000 Kč levnější, což samozřejmě nemůže zůstat bez dopadu na zůstatkové ceny.
Mitterwald: Doplním, že letos jsme například na základě předpovědí zůstatkových cen vozidel na trhu upravovali již třikrát naše kalkulace pro nově uzavírané smlouvy, abychom nabízeli reálné kalkulace, při kterých mohou klienti i nadále využít výhod naší otevřené kalkulace a dosahovat úspor z provozu svých firemních vozů. Kromě toho je zapotřebí zdůraznit, že přes současný propad jsou pořád prodejní ceny ojetých vozidel v České republice vyšší než v okolních zemích. A to se netýká jenom zemí západní Evropy.
Prostějovský: Po dramatickém poklesu zůstatkových cen v květnu se trh dál propadal až do srpna, kdy se nám například stalo, že na některé vozidlo vůbec od obchodníků s ojetými vozy nepřišla nabídka. To jsme do té doby nezažili. Ale je pravda, že v tomto případě spolupůsobil i faktor prodeje čtyř stovek stejných vozidel od jednoho z našich klientů. Jak se ukazuje, i stovka vozidel jedné barvy a jedné značky dokáže ovlivnit český trh, což jen ilustruje, jak je vlastně malý. Každopádně v září začaly zůstatkové ceny opět mírně růst, třeba u Fabie v průměru o tři až pět tisíc korun, a nyní stagnují. Vzhledem k již uvedenému faktu, že jsou dle našich zkušeností ceny v České republice vyšší než v okolních zemích, a také s přihlédnutím ke skutečnosti, že naše legislativa neklade žádné překážky dovozu ze zahraničí, můžeme podle mého názoru i v příštím roce očekávat pokles cen ojetin.
Pro klienta je v současné době asi nejvýhodnější uzavřená kalkulace, zatímco u vaší otevřené zřejmě dosažené úspory v provozu eliminují ztráty zaviněné propadem zůstatkových cen. Souhlasíte?
Mitterwald: Za současného stavu se otevřená kalkulace LeasePlanu může do značné míry pro klienta chovat jako klasická uzavřená kalkulace, protože je pravda, že úspory, které by za normálních okolností inkasoval, eliminují ztráty na zůstatkových cenách automobilů. I tak ale máme klienty, kteří zůstanou v zisku. Dobrou zprávou pro naše stávající i budoucí klienty navíc je, že LeasePlan se zůstatkovými cenami a jejich předpovědí dlouhodobě systematicky pracuje a podle toho upravuje své kalkulace tak, aby odpovídaly reálným podmínkám trhu. Z tohoto pohledu mohou naši klienti v momentu oživení trhu z naší otevřené kalkulace profitovat.
Prostějovský: To mimochodem není ani zdaleka samozřejmostí a některé nabídky na trhu svědčí buď o neznalosti trhu s ojetými vozidly, nebo o tom, že se leasingová společnost snaží zákazníka získat nízkou výší měsíčního nájmu vozidel. My každý měsíc ukončujeme tři sta až čtyři sta vozidel, a to je významný zdroj informací o zůstatkových cenách automobilů.
Nakolik ovlivňuje dosahované zůstatkové ceny stáří daného modelu?
Mitterwald: Vývoj zůstatkové ceny představuje křivku závislou na stáří výrobku, tedy na tom, jak dlouho je již daný model ve výrobě. Zůstatková cena je jiná, když se jedná o zcela nový model, a jiná, když se jedná o tři roky vyráběný typ. My kalkulujeme situaci, která nastane za tři až čtyři roky, takže vlastně prodáváme auto od počátku jeho výroby až do deseti let od uvedení na trh, protože běžně se dnes udržuje modelová řada ve výrobě šest let.
Prostějovský: Každé vozidlo má nějaký průběh zůstatkové ceny v čase. Nový model se dva roky téměř neobchoduje, případně se jedná jen o náhodné prodeje, které se příliš neřídí tržními podmínkami. Po zhruba dvou letech od uvedení na trh se daný model začne obchodovat v aukcích a kupodivu se nezačne prodávat za nejvyšší ceny. Těch dosahuje většinou tak o rok, rok a půl později. Následně už zůstatková cena daného modelu jen klesá. Důležité je načasování ve vztahu k životnosti daného modelu. Je výhodnější, když se ojeté auto prodává ještě jako aktuální model ve výrobě. Propad ceny po ukončení výroby a nástupu nové modelové řady se dá do jisté míry předpovědět, nicméně hodně záleží například na třídě vozu. Pro luxusní vozy nastává zásadní propad ceny téměř okamžitě po uvedení nové generace, zatímco u běžných fleetových vozidel přichází později a propad je méně strmý.
Celý rozhovor přináší FLEET č. 6/2008