iFLEET » Eventy » Zprávy » Plug-in & Hybrid Day Praha 2019
Druhý ročník na elektromobilitu zaměřeného setkání fleetových manažerů s názvem Plug-in & Hybrid Day Praha se odehrál ve čtvrtek 17. 10. v prostorách Břevnovského kláštera. Na akci se představilo devět automobilových značek, které mají aktuálně v nabídce hybridní, plug-in hybridní nebo elektrické modely.
Elektrifikace pohonu automobilů je jedním z hlavních témat současnosti a magazín Fleet se mu již několik let systematicky věnuje. Po loňské premiéře uspořádal tedy i letos setkání zájemců o technologie elektrických a hybridních vozidel z řad firemních provozovatelů se zástupci automobilek a obchodních zastoupení značek nabízejících takové vozy. Na akci přijelo na 120 manažerů, kteří si mohli vyzkoušet dvacet vozů s elektropohonem. Testovací trasa vedoucí po městě byla pro tyto vozy ideální a Břevnovský klášter pak poskytl příjemné zázemí, umocněné navíc velmi příznivým počasím.
O hybridech, dotacích a dobíjení
Stejně jako na jiných akcích v rámci Tour de Fleet se i zde mohli účastníci dozvědět leccos nového v rámci přednáškového bloku. Ten zahájil šéfredaktor magazínu FLEET firemní automobily Richard Plos, který vysvětlil rozdíly mezi jednotlivými koncepcemi hybridních hnacích ústrojí a přidal poznatky z praxe při jejich využívání. Upozornil mimo jiné na to, že jakkoli se hybridní technika stále zdokonaluje, není samospasitelná a pokud má skutečně zajistit úspory vyžaduje poučeného a do určité míry „osvíceného“ řidiče. Pokud je tato podmínka naplněna, jsou full hybridní vozy z hlediska TCO výhodnější než oblíbené diesely, v případě nejnovějších modelů to navíc platí i při větším podílu dálničního provozu. V případě Plug-in Hybridů se zatím do TCO výrazně promítá jejich vyšší vstupní cena, kterou provozní úspory jen obtížně eliminují, přesto mají svůj význam, a to zejména díky úlevám a výhodám, jako je možnost parkování na rezidenčních a smíšených zónách v Praze. „U těchto vozů jde primárně o komfort jejich používání a případně také o výkonnost, za což jsou uživatelé ochotni si připlatit. V roli běžných firemních aut ovšem plug-in hybridy na rozdíl od full hybridů asi ještě dlouho neuvidíme,“ poznamenal Richard Plos závěrem.
Na všeobecnou přednášku o hybridech navázal Zdeněk Šolc ze společnosti Honda Motor Europe, který podrobně představil zcela nový hybridní systém této automobilky s označením i-MMD. Ten je založen na sériovém uspořádání hnacích větví, spalovací motor tedy v drtivé většině režimů pouze pohání generátor elektrické energie, zatímco samotný vůz je poháněn elektromotorem o výkonu 135 kW. Takto koncipované hnací ústrojí, založené na dvoulitrovém zážehovém motoru, pracujícím v případě potřeby v Atkinsonově cyklu, dokáže být velmi úsporné i při instalaci v SUV větší velikostní kategorie, jakým je Honda CR-V. V brzké době se navíc objeví i v dalších modelech této značky.
Třetí prezentace patřila dotační specialistce Haně Pospíchalové, která seznámila auditorium s možností využití dotace na nákup osobních i užitkových elektromobilů, a to včetně nabíjecích stanic. Upozornila na výluky, tedy na to, kdo o žádost a vysvětlila správný postup podání takové žádosti. Na toto téma připravila také článek, který přinese letošní poslední vydání magazínu FLEET firemní automobily.
Poslední přednášky se ujal Miroslav Vejman ze společnosti Olife Energy. Jeho fundované informace o možnostech a úskalích dobíjení elektromobilů ve firmě vzbudily velký zájem. Upozornil mimo jiné na nebezpečí vysokých pokut ze strany dodavatele elektrické energie při překročení nasmlouvaného maximálního odběru za časový snímek, zároveň nastínil možnosti řešení, které spočívají zejména v dynamickém řízení příkonu v rámci daného areálu, výrobního závodu a podobně.
Od všeho něco
Druhý Plug-in Day se opět vydařil, účastníci testovali přistavená vozidla a živě diskutovali až do třetí hodiny polední, kdy byla akce ukončena. Vedle zavedených značek se pozornosti těšily také velké užitkové automobily Maxus, které na našem trhu prodává společnost CV-Tech, velký zájem byl přirozeně o nový elektrický Mercedes-Benz EQC, řada zájemců si chtěla v praxi vyzkoušet v přednáškovém bloku prezentovaný hybridní systém Hondy, stejně jako vloni se velkému zájmu těšily vozy Jaguar i-Pace nebo Hyundai Kona Electric, o Nissan Leaf či Renault Zoe. Novinkou byla naopak Kia e-Soul. Plug-in hybridní technologii si mohli účastníci vyzkoušet například u Mitsubishi, kde byl k dispozici Outlander PHEV.