iFLEET » Jak to vidím
V naší společnosti přejdeme na benzínové motory. Budoucí hromadný přechod na elektřinu či CNG ovlivní TCO u jednotlivých značek a modelů a je jen otázkou času, kdy k tomu dojde. Řešení je ale v této chvíli spíše na straně výrobců (snížit pořizovací náklady), či státu, který může proces urychlit formou finančních pobídek.
I když nejsem přesvědčen o tom, že dieselové motory řekly své poslední slovo, očekávám pokles zájmu o automobily vybavené tímto motorem. Ať už z pohledu dnes velmi medializovaných emisí NOx, nebo vzhledem k dalšímu vývoji benzínových motorů. V naší společnosti jsme se tedy rozhodli pro částečný přesun k benzínovým motorům. Nárůst spotřeby zde jistě je, ovšem jen okolo jednoho litru na 100 km, což není kritické. Další vývoj u nás? Možná hybridy, i když poměrně často potřebujeme využít dostatečný objem zavazadlového prostoru, takže bude záležet také na modelové nabídce automobilek. Zřejmě i my nakonec někdy přejdeme na elektromobily, ale to už je pro mne opravdu daleká budoucnost.
Počítáme, že budeme zkoušet a do našeho vozového parku postupně zavádět hybridní automobily. Elektromobily budeme zřejmě využívat jako technologická vozidla v rámci areálu firmy.
Za léta provozování dieselových aut jsme si zvykli na jejich výhody i nevýhody a bude tedy těžké se přeorientovat na cokoli jiného. Nicméně pokud se situace s dieselovými motory bude vyvíjet tak, jak to v současné době vypadá, budeme muset dříve nebo později stejně řešit, čím tato vozidla nahradit. Předpokládám, že nebudeme volit jednotný alternativní pohon, protože budeme při výběru řešit otázku životnosti, předpokládaného denního nájezdu, určení vozidla apod. Takže lze předpokládat, že zvolíme kombinaci několika pohonů. Pro vozidla pohybující se takzvaně „kolem komína“ s denním nájezdem zhruba sto až dvě stě kilometrů, budeme s největší pravděpodobností volit elektrický pohon, popřípadě zvolíme automobily s pohonem na benzín. U vozidel, která se pohybují pouze v rámci České republiky, si umím představit buď auta s pohonem na CNG, nebo hybridní vozy. U vozidel s denním nájezdem několika set kilometrů bude tento problém nejožehavější, budeme muset velice precizně analyzovat možnosti tankování případně nabíjení vozidel na nejběžnějších trasách v zahraničí a podle toho pak budeme zvažovat buď pohon hybridní, nebo CNG. Čistě benzínové motory asi do firemních aut s větším kilometrovým proběhem pořizovat nebudeme, leda by se přestalo „blbnout“ s miniaturními motory v relativně těžkých autech a začaly se vyrábět opět poctivé atmosférické agregáty s odpovídajícím pracovním objemem, tedy okolo dvou litrů.
Sázeli jsme a stále ještě sázíme na auta s pohonem na CNG. Vede nás k tomu přesvědčení, že se jedná o ekologický pohon, ekologický je i transport plynovody a emise vzniklé spalováním jsou také nižší. Také počty plnicích stanic rostou. Naše zkušenosti nejsou krátkodobé. Ve firmě jezdím asi pět let s VW Touran na CNG, který má najeto přes 170 000 km a přiznám se, že přes technické problémy s nádržemi a s motorem, který VW nakonec na své náklady po čtyřech letech vyměnil, jsem s ním spokojený. Dále máme čtyři roky VW UP, který používá projektant. Ten má najeto 50 000 km a jezdí bez problémů s minimálními náklady na palivo. V letošním roce jsme také využili Evropský dotační program Státního fondu životního prostředí na podporu nákupu nových automobilů s pohonem na CNG. Máme objednány dva automobily VW Caddy a v příštím roce budeme objednávat jeden automobil do 3,5 tuny, pravděpodobně Fiat Ducato. Tato auta by měla nahradit automobily s dieselovým motorem, které častými studenými starty a jízdou na krátké vzdálenosti velmi trpí. Co se týká aut s hybridním pohonem, nejsme zatím přesvědčeni, že by pro nás byly přínosem. Testovali jsme především vozy od Toyoty. Na krátké vzdálenosti v městském provozu jsou úspornější, ale pro delší cesty se nám zdá úspora nulová a vzhledem k ceně vozů je prozatím jejich výhodnost zanedbatelná. A elektromobily jsou pro nás zatím vzhledem k dojezdu, ceně a počtu nabíjecích stanic v České republice zcela nevyhovující. Také jejich prezentace v médiích se velice liší. Jako příklad mohu uvést prezentaci e-Golfu ve Volkswagen Magazínu 2/2017, kde je optimisticky popsána situace v Nizozemsku, respektive v Haagu. Proti tomu stojí článek na autoforu.cz o aktuální situaci v Norsku, kde dochází k určitému elektromobilnímu vystřízlivění. A tak budeme s elektromobily prozatím vyčkávat.