Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Jak to vidím

Pokud dojde k omezování nabídky dieselových verzí u běžných fleetových modelů a případně i k rozšiřování legislativních restrikcí vůči dieselovým autům, jakým způsobem budete situaci s největší pravděpodobností řešit?

 

středa, 31. ledna 2018

Pavel Herda, manažer útvaru Dopravní služby, ČEZ Korporátní služby, s.r.o.

Pavel Herda, manažer útvaru Dopravní služby, ČEZ Korporátní služby, s.r.o.

V naší společnosti přejdeme na benzínové motory. Budoucí hromadný přechod na elektřinu či CNG ovlivní TCO u jednotlivých značek a modelů a je jen otázkou času, kdy k tomu dojde. Řešení je ale v této chvíli spíše na straně výrobců (snížit pořizovací náklady), či státu, který může proces urychlit formou finančních pobídek.

 
 
Břetislav Šimeček, ředitel, Moravia Stamping a.s.

Břetislav Šimeček, ředitel, Moravia Stamping a.s.

I když nejsem přesvědčen o tom, že dieselové motory řekly své poslední slovo, očekávám pokles zájmu o automobily vybavené tímto motorem. Ať už z pohledu dnes velmi medializovaných emisí NOx, nebo vzhledem k dalšímu vývoji benzínových motorů. V naší společnosti jsme se tedy rozhodli pro částečný přesun k benzínovým motorům. Nárůst spotřeby zde jistě je, ovšem jen okolo jednoho litru na 100 km, což není kritické. Další vývoj u nás? Možná hybridy, i když poměrně často potřebujeme využít dostatečný objem zavazadlového prostoru, takže bude záležet také na modelové nabídce automobilek. Zřejmě i my nakonec někdy přejdeme na elektromobily, ale to už je pro mne opravdu daleká budoucnost.

 
 
Petr Pernička, Ředitel logistiky, Fatra, a.s.

Petr Pernička, Ředitel logistiky, Fatra, a.s.

Počítáme, že budeme zkoušet a do našeho vozového parku postupně zavádět hybridní automobily. Elektromobily budeme zřejmě využívat jako technologická vozidla v rámci areálu firmy.

 
 
Róbert Veselý, Ředitel úseku Služby, ŽĎAS, a.s.

Róbert Veselý, Ředitel úseku Služby, ŽĎAS, a.s.

Za léta provozování dieselových aut jsme si zvykli na jejich výhody i nevýhody a bude tedy těžké se přeorientovat na cokoli jiného. Nicméně pokud se situace s dieselovými motory bude vyvíjet tak, jak to v současné době vypadá, budeme muset dříve nebo později stejně řešit, čím tato vozidla nahradit. Předpokládám, že nebudeme volit jednotný alternativní pohon, protože budeme při výběru řešit otázku životnosti, předpokládaného denního nájezdu, určení vozidla apod. Takže lze předpokládat, že zvolíme kombinaci několika pohonů. Pro vozidla pohybující se takzvaně „kolem komína“ s denním nájezdem zhruba sto až dvě stě kilometrů, budeme s největší pravděpodobností volit elektrický pohon, popřípadě zvolíme automobily s pohonem na benzín. U vozidel, která se pohybují pouze v rámci České republiky, si umím představit buď auta s pohonem na CNG, nebo hybridní vozy. U vozidel s denním nájezdem několika set kilometrů bude tento problém nejožehavější, budeme muset velice precizně analyzovat možnosti tankování případně nabíjení vozidel na nejběžnějších trasách v zahraničí a podle toho pak budeme zvažovat buď pohon hybridní, nebo CNG. Čistě benzínové motory asi do firemních aut s větším kilometrovým proběhem pořizovat nebudeme, leda by se přestalo „blbnout“ s miniaturními motory v relativně těžkých autech a začaly se vyrábět opět poctivé atmosférické agregáty s odpovídajícím pracovním objemem, tedy okolo dvou litrů.

 
 
Gustav Doleček, jednatel TEZA, s.r.o.

Gustav Doleček, jednatel TEZA, s.r.o.

Sázeli jsme a stále ještě sázíme na auta s pohonem na CNG. Vede nás k tomu přesvědčení, že se jedná o ekologický pohon, ekologický je i transport plynovody a emise vzniklé spalováním jsou také nižší. Také počty plnicích stanic rostou. Naše zkušenosti nejsou krátkodobé. Ve firmě jezdím asi pět let s VW Touran na CNG, který má najeto přes 170 000 km a přiznám se, že přes technické problémy s nádržemi a s motorem, který VW nakonec na své náklady po čtyřech letech vyměnil, jsem s ním spokojený. Dále máme čtyři roky VW UP, který používá projektant. Ten má najeto 50 000 km a jezdí bez problémů s minimálními náklady na palivo. V letošním roce jsme také využili Evropský dotační program Státního fondu životního prostředí na podporu nákupu nových automobilů s pohonem na CNG. Máme objednány dva automobily VW Caddy a v příštím roce budeme objednávat jeden automobil do 3,5 tuny, pravděpodobně Fiat Ducato. Tato auta by měla nahradit automobily s dieselovým motorem, které častými studenými starty a jízdou na krátké vzdálenosti velmi trpí. Co se týká aut s hybridním pohonem, nejsme zatím přesvědčeni, že by pro nás byly přínosem. Testovali jsme především vozy od Toyoty. Na krátké vzdálenosti v městském provozu jsou úspornější, ale pro delší cesty se nám zdá úspora nulová a vzhledem k ceně vozů je prozatím jejich výhodnost zanedbatelná. A elektromobily jsou pro nás zatím vzhledem k dojezdu, ceně a počtu nabíjecích stanic v České republice zcela nevyhovující. Také jejich prezentace v médiích se velice liší. Jako příklad mohu uvést prezentaci e-Golfu ve Volkswagen Magazínu 2/2017, kde je optimisticky popsána situace v Nizozemsku, respektive v Haagu. Proti tomu stojí článek na autoforu.cz o aktuální situaci v Norsku, kde dochází k určitému elektromobilnímu vystřízlivění. A tak budeme s elektromobily prozatím vyčkávat.

 
 


 
 

Archiv otázek

  1. Která z technických automobilových inovací posledních let vám udělala největší radost a kterou vnímáte naopak jako nesmysl, nebo otravnost?
  2. Jaké máte zkušenosti s působením na řidiče, aby se chovali šetrně ke svěřeným autům? Co funguje a co se vám naopak neosvědčilo? Využíváte například možnosti specializovaných kurzů bezpečné jízdy? Sledujete průběžně, zda má osoba s přiděleným firemním vozi
  3. Jak se stavíte ve firmě k výběru pneumatik pro vozový park? Vybíráte podle ceny, nebo se řídíte i jinými parametry? A volíte alespoň v některých případech pláště prémiových značek?
  4. Jak se u vás díváte na manažerské automobily? Komu a k čemu jsou určeny a jaké jsou na ně kladeny nároky?
  5. Jak vnímáte různé problémy automobilek vedoucí ke svolávacím akcím? Udělali jste někdy v souvislosti s medializací takových problémů rozhodnutí z hlediska skladby vozového parku? Věříte, že legislativa, mediální tlak a další vlivy každou značku přimějí k
  6. Co by měl splňovat z hlediska parametrů, ceny a infrastruktury elektromobil, abyste mu dali ve firmě šanci, nebo dokonce přednost před konvenčním pohonem? Patříte z hlediska budoucího vývoje spíše mezi odpůrce nebo zastánce elektromobility?
  7. Využíváte ve svém vozovém parku vozy pro nasazení v terénu, ať již klasické off-roday, nebo SUV?
  8. Vybavujete firemní auta navigací, ať už integrovanou, nebo externí? A využíváte navigační systém i vy osobně?
  9. Jak vidíte causu „Dieselgate“? Myslíte si, že je software, který umí rozpoznat měřicí cyklus skutečně závažný problém? Ovlivní nějak tato causa váš stávající či budoucí vozový park? Myslíte si, že by mohl u aut koncernu VW nastat problém se zůstatkovými c
  10. Jsou auta vaší společnosti brandovaná, či anonymní? Co si myslíte o možnosti využít aut jako nosičů reklamy?
  11. Co pro vás znamená FLEET? Co vám samotný časopis, případně jeho aktivity přinášejí a co na nich oceňujete především?
  12. Jakým způsobem ve firmě získáváte data potřebná pro přehled o provozních nákladech? Zejména údaje, které je třeba získávat od řidičů, tedy počet ujetých kilometrů, tankování, průměrné spotřeby, hlídání termínů technických prohlídek, sezonního přezouvání p
  13. Máte ve vozovém parku také auta kategorie SUV? A pokud ano, jak se vám osvědčují?
  14. Využíváte ve firmě operativní leasing? Pokud ano, proč jste se pro tuto formu financování provozu fleetu rozhodli a splňuje Vaše očekávání?
  15. Na co se těšíte, nebo naopak netěšíte v roce 2014 v oblasti automobilismu či vývoje firemního fleetu ve vaší společnosti?
  16. Jaké jsou podle Vás nejdůležitější vlastnosti, schopnosti a znalosti fleet manažera? Co je pro tuto funkci nejlepší průpravou?
  17. Jak se vám daří, či nedaří ve firemním fleetu dosahovat spotřeb uvedených v technické dokumentaci k vozidlům? Liší se realita od papírových hodnot, a pokud ano, je to pro správu vašeho vozového parku problém?
  18. Jakým způsobem ve firmě řešíte drobná poškození vozidel (oděrky na laku). Dáváte je k úhradě uživatelům? Musí být auta vždy bez oděrek, nebo se drobná poškození akceptují a případně se nechají opravit najednou před odprodejem vozu?

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz