iFLEET » Jak to vidím » Co by měl splňovat z hlediska parametrů, ceny a infrastruktury elektromobil, abyste mu dali ve firmě šanci, nebo dokonce přednost před konvenčním pohonem? Patříte z hlediska budoucího vývoje spíše mezi odpůrce nebo zastánce elektromobility?
Z hlediska budoucího vývoje patřím spíše mezi zastánce elektromobility. Co se týče parametrů a spolehlivosti především, již v tuto chvíli z tohoto dle mého názoru vychází elektromobil lépe než automobil s klasickým spalovacím motorem, neboť provozní náklady jsou u elektromobilu pouhým zlomkem provozních nákladů automobilu s motorem spalovacím. Elektromobil má také pouze nepřímé emise, lepší dynamiku jízdy, je celkově jednodušší, a tudíž je i jeho poruchovost minimální v porovnání s poruchovostí vozu se spalovacím motorem. Ale abychom mohli uvažovat o zařazení těchto aut do naší flotily, tak by musela být cena příznivější než dnes, nejlépe srovnatelná s klasickými automobily, dojezd by musel vzrůst minimálně na 500 km a muselo by dojít k zásadnímu rozšíření sítě rychlodobíjecích stanic.
Elektromobil současnosti je stále plný kompromisů a omezení. Na druhou stranu mám osobně z jízdy s elektromobilem velmi příjemnou zkušenost. Elektromobil může být v blízké budoucnosti poměrně silně zastoupen v případě městského a příměstského provozu s denním nájezdem do 150 km. Podaří-li se výrobcům snížit pořizovací cenu tak, aby byla průměrná nákladová cena za kilometr jízdy srovnatelná s průměrnou nákladovou cenou u automobilu s klasickým pohonem, pak má elektromobil velkou šanci nahradit část vozového parku. Mezi nevýhody elektromobilu tedy stále patří pořizovací cena, rychlost dobití akumulátoru a dojezdová vzdálenost. Naopak výhodou jsou nízké provozní náklady (s ohledem na životnost akumulátoru), snazší a levnější údržba.
U nás v současnosti dva elektromobily testujeme v Praze. Jedná se o modely Peugeot Partner a Nissan eNV 200, a až jejich provoz vyhodnotíme, rádi se podělíme o zkušenosti. Já osobně jsem příznivcem elektromobility, dokonce vzhledem k soutěži o BMW i3 aktuálně nakupujeme v Bille. Co kdyby...
Aby mohl být elektromobil zařazen do firemních vozových parků, tak musí mít zaručený dojezd asi tak 600 kilometrů na nabití. Dále by musely na všech hlavních tazích fungovat v dostatečném množství rychlonabíječky. Osobně si umím představit, že ujedu okolo pěti set kilometrů, pak budu čekat půl hodiny na nabíjení a zase budu pokračovat v jízdě. Síť nabíječek by ale musela být opravdu hustá, se stanicemi v garážích nákupních center, kancelářských budov a podobně. Cena elektromobilu bude asi vždy vyšší, takže aby to mělo z ekonomického hlediska logiku, měly by to během tří – čtyř lete vyrovnat úspory na provozních nákladech. Já osobně tomu věřím. Myslím, že elektromobily budou jednou standardní součástí vozového parku řady společností, ale nebude to dříve než za pět – osm let.
Elektromobily v naší organizaci uplatníme jen stěží. Je to dáno charakterem činnosti bezpečnostního sboru a myslím, že na tom stejně budou i ostatní ozbrojené složky státu včetně policie a armády. Uplatnění elektromobilů vidím v organizacích a firmách s trochu poklidnějším způsobem života. Já osobně bych klidně malý elektromobil přivítal pro soukromé použití na různé kratší cesty. Elektromobilům fandím i z pohledu ochrany životního prostředí a se zájmem vstřebávám informace o tom, kam až dnešní vývoj postoupil, jak daleko se s takovým autem již dá cestovat, které automobilky investují do vývoje a podobně. Nicméně i bez ohledu na všechna pozitiva a negativa nevidím zatím u nás pro elektromobily vzhledem k povaze provozu naší organizace širší uplatnění.