iFLEET » Jak to vidím » Která z technických automobilových inovací posledních let vám udělala největší radost a kterou vnímáte naopak jako nesmysl, nebo otravnost?
Jako nesmysl vnímám downsizing, který je bohužel důsledkem neustále se zpřísňujících emisních limitů, s čímž souvisí i systém start-stop. Skutečné dopady na emise obou těchto řešení v praxi jsou diskutabilní. Radost mám z toho, že se zavedly do výroby již dlouho známé inovace, jako například „vypínání“ válců při částečném zatížení, Millerův cyklus a „plachtící“ mód automatických převodovek. Také se mi líbí zavedení LED-Matrix světlometů a fandím Mazdě a jejímu Sky-activ. Z těch revolučních technologií pak vývoji vozů s palivovými články.
Nesmyslem je pro mne automatický start–stop systém. A druhá oblast hraničící s nesmyslností je podle mě stále větší propojování infotainmentu auta s mobilními telefony a internetem obecně. To má za následek stále nižší pozornost věnovanou řízení a spoléhání se na všechny elektronické pomocníky v autě. Ale autonomní na řidiči zcela nezávislé řízení zatím neexistuje a řidič je v autě hlavně proto, aby řídil... Pozitivem je pro mě stálý vývoj klasických spalovacích motorů. Ukazuje se, že nejsou na konci svých možností a automobilky s motory dokáží vymyslet velmi zajímavá řešení, jako například zásobník tlaku vzduchu pro pohon turba u vozů Volvo.
Jako podporovatel technických novinek vítám inovace u řady jízdních asistentů. Jak u těch, které už několik let existují, jako Lane Assist nebo hlídání mrtvého úhlu, tak u těch novějších, jako jsou systémy ochranu chodců, které jsou stále častěji součástí standardní výbavy u řady značek. Také vývoj světel nabral neuvěřitelnou rychlost. Když si vezmu, že cca před čtyřmi roky byly bi-xenonové světlomety špičkovým řešením a najednou jsme se přenesli přes LED světlomety až k laserovým… Z těch nejpokročilejších technologií se mi líbí třeba asistent pro vyjíždění vozidla z řady pouze pomocí ovládání na klíčku, jak to předvedly například značky BMW nebo Mercedes. Měl jsem možnost takové auto vyzkoušet a je to opravdu paráda.
Za nejvíce otravné a i technicky problematické považuji systémy start-stop. Když vezmu všechny okolní náklady na tento systém (baterie, startér, elektronika), tak pochybuji rovněž o finanční úspoře. Chybné rozhodnutí je podle mě i přechod Škodovky v segmentu malých vozů pouze k motoru 1,0. V benzinové verzi jiný motor Fabie a Rapid mít nebudou...
Největší radost mi takřka bezesporu dělají alternativní pohony a především pak elektromobily. Zároveň velice pozitivně vnímám přípravu legislativního zakotvení pořizování určitého minimálního počtu vozidel tohoto typu ve vozových parcích spravovaných subjekty v rámci majetku a hospodaření státu.