FLEET 3 / 2024

Editorial
Po léta byly statistiky registrací nových vozidel v České republice poměrně strnulé. Plus minus třetinový podíl si držel domácí výrobce s velkým odstupem před další koncernovou značku, následovala plejáda převážně evropských výrobců, jejichž podíly se s časem měnily, ale nijak zásadně, většinou podle toho, v jaké fázi obměny svých modelových řad se nacházely. První větší změna přišla s expanzí korejských automobilek, v první fázi hlavně značky Hyundai, která začala atakovat nejvyšší příčky, včetně té druhé nejsilnější - koncernového Volkswagenu. Současně si to své - z pohledu evropských a světových statistik - začala brát také Toyota, jejíž domácí podíly dlouho zaostávaly za tím, co bylo obvyklé za hranicemi. Zdá se, že tyto dlouholeté a spíše plíživé změny střídá nový trend. Otevřel jsem si statistiky Svazu dovozců automobilů za měsíc srpen 2024 a hned mě zaujalo, že ta svislá skrolovací lišta je nějak výrazně delší než v minulosti. Stačí letmý pohled na první sloupec tabulky a víme proč. Tam, kde po léta svítila stále stejná jména, jen velmi zřídka doplněná někým novým, vidíme úplnou explozi obvykle exoticky znějících značek, které většině lidí nic neřeknou. Pravda, jejich čísla jsou zanedbatelná, ale jsou tu, a bylo by naivní si myslet, že pouze jako "punkový" počin nějakých exotů. Věřil bych spíš tomu, že systematicky, cíleně a plánovitě. Už jedna čínská značka si tu za pár let dokázala vybudovat podíly srovnatelné s těmi, které tu auta uvádějí na trh od revoluce.
Ačkoli jen hluchý nemůže slyšet to řinčení budíku, bránit se nově se tvořící konkurenci bude nesmírně těžké. Česko má ještě výhodu v tom, že je tu poměrně vysoká míra loajality k domácí a evropské produkci, nedůvěra k neznámému a neochota měnit své návyky. Vyplývá to i z našeho poolu mezi fleetovými manažery (i manažery silniční autodopravy) v tomto čísle, kteří nám zopakovali, jaké faktory akcentují při výběru značek. Ale lze tu vyčíst i názory opačné - slovy jednoho účastníka diskuze: "Emoce tu nemají místo."
Pro tradiční značky nastává zřejmě nejtěžší období od roku 1990. V mixu faktorů zůstane produkt a jeho cena na jedné z nejvyšších příček, a jak jsme si všimli, nová konkurence to umí. Ve fleetové oblasti je větší prostor pro TCO - to je zatím velká neznámá a bude trvat spíše léta, než budou k dispozici průkazná data. Každopádně nás čekají v prodeji aut nejenom fleetům zajímavá léta.
Úspěšný fleetový podzim přeje,
Martin Mensa
vydavatel

- Základní údaje
- Kategorie: FLEET 3 / 2024
- Zobrazení: 27

- Základní údaje
- Kategorie: FLEET 3 / 2024
- Zobrazení: 16
Číst dál: Dostupnost a kvalita servisních služeb jako faktor při výběru

- Základní údaje
- Kategorie: FLEET 3 / 2024
- Zobrazení: 15

- Základní údaje
- Kategorie: FLEET 3 / 2024
- Zobrazení: 22

- Základní údaje
- Kategorie: FLEET 3 / 2024
- Zobrazení: 21

- Základní údaje
- Kategorie: FLEET 3 / 2024
- Zobrazení: 36

- Základní údaje
- Kategorie: FLEET 3 / 2024
- Zobrazení: 10

- Základní údaje
- Kategorie: FLEET 3 / 2024
- Zobrazení: 16

- Základní údaje
- Kategorie: FLEET 3 / 2024
- Zobrazení: 21
Číst dál: Pořizování vozového parku. EWALS CARGO CARE spol. s r.o.

- Základní údaje
- Kategorie: FLEET 3 / 2024
- Zobrazení: 14
Číst dál: Pořizování vozového parku. O.K. Trans Praha spol. s r.o.

- Základní údaje
- Kategorie: FLEET 3 / 2024
- Zobrazení: 14